Meer koffie en thee verkoop aan horeca door moederbedrijf Douwe Egberts

Het koffie- en theeconcern JDE Peet’s, het moederbedrijf van Douwe Egberts, heeft afgelopen jaar meer koffie en thee verkocht. Vooral aan de horeca, maar ook de verkoop van koffie en thee voor thuisverbruik nam toe. De ‘opvallende’ toename in de horeca, in het tweede coronajaar, kwam voornamelijk door versoepelingen van coronamaatregelen in veel landen. Daarnaast verhoogde JDE Peet’s de verkoopprijzen in 2021 om de gestegen grondstofkosten te compenseren.

De omzet klom in 2021 met ruim 5 procent tot zo’n € 7 miljard, het verkoopvolume met 3,5 procent en de prijzen gingen met 2,5 procent omhoog. JDE Peet’s, genoteerd aan de Amsterdamse beurs, noteerde een winst van 899 miljoen euro, een stijging van 14 procent ten opzichte van een jaar eerder. De markt voor thuisconsumptie nam voor koffie- en theeproducten met 5 procent toe, de verkoop aan horeca en andere locaties buitenshuis groeide met 11,5 procent. Met name in de tweede jaarhelft wogen de positieve effecten van (gedeeltelijk) heropeningen in veel regio’s zwaarder in coronatijd dan de negatieve effecten van nieuwe lockdownmaatregelen.

De verwachting voor 2022 van JDE Peet’s is dat het bedrijfsklimaat nog onrustig blijft. Volgens het bedrijf houden de hogere grondstofkosten nog wel even aan en blijven de effecten van de coronapandemie ook voelbaar. Topman Fabien Simon is wel positief gestemd en heeft er vertrouwen in dat het bedrijf de hoge kosteninflatie in 2022 goed het hoofd zal weten te bieden. Het aandeel JDE Peet’s reageerde positief op de jaarcijfers en verwachtingen en sloot 4 procent hoger.

Over JDE Peet’s

JDE Peet’s is een in Nederland gevestigd bedrijf dat koffie en thee verkoopt en in handen is van de Duitse investeerder JAB. Het oudste en meest bekende koffiemerk van het bedrijf is Douwe Egberts, opgericht in 1753.
Eind 2019 voegde JAB zijn andere koffiebelang Peet’s Coffee in bij Douwe Egberts en sindsdien gaan de twee bedrijven samen verder onder de naam JDE Peet’s.

Bekende koffiemerken van JDE Peet’s zijn Jacobs, Senseo, L’Or, Tassimo en het theemerk Pickwick. Driekwart van de omzet komt uit supermarkten en winkels. Het bedrijf heeft een jaaromzet van zo’n € 7 miljard en is in meer dan 100 landen actief. Met als belangrijkste verkooplanden de Verenigde Staten, Duitsland, Frankrijk en Nederland. Het overgrote deel van de koffiebonen, de verhouding tussen arabica koffiebonen en robusta koffiebonen is 50/50, is afkomstig uit Brazilie of Vietnam.

Bron: BusinessInsider.nl