Koffie ‘to go’ wint het vooralsnog niet van koffie ‘to stay’. De Nederlander blijft graag hangen waar hij zich het lekkerst voelt.

Deze conclusie trekt ook Starbucks. De Amerikaanse koffieketen, die vorige week de eerste vestiging in een Nederlandse binnenstad opende, biedt meer zitplaatsen dan in Amerika en overweegt zelfs om ook appeltaart te serveren. Ten opzichte van de Amerikanen is koffie ‘to go’ hier nog niet zo groot.

In Nederland wordt nog steeds 80% van alle koffie uit porselein gedronken en maar 20% uit een papercup, uitzonderingen zoals NS-Stations daargelaten.

Het eerste koffiehuis in ons land dateert uit 1664 in Den Haag. Inmiddels zijn er meerdere Nederlandse koffieketens, zoals Bagels & Beans, Coffee Company als Douwe Egberts Koffie Café. Trends in deze koffieketens dat de Nederlander er graag even gaat zitten, voor een krantje, een praatje, een broodje of bijvoorbeeld een brownie.

Het standaard koekje bij de koffie heeft wel plaatsgemaakt voor Wifi. Je laptop erbij pakken is inmiddels de normaalste zaak van de wereld.

Bron: Gelderlander.nl