Nederlanders drinken steeds minder koffie, maar wel betere en duurdere koffie


Sinds vijftien jaar geleden drinken Nederlanders steeds minder koffie, in liters gaat het om een daling van zo’n 8 procent, volgens Euromonitor. Maar de koffie is wel van steeds betere kwaliteit en in geld uitgedrukt geven we 20 procent meer uit volgens cijfers van Euromonitor. In de Scandinavische landen wordt het meeste koffie gedronken, Finland is koploper met ongeveer 12 kilo per inwoner, daarna komt Noorwegen met 9,9 kilo per inwoner en IJsland met 9 kilo per inwoner, Nederland staat op de 5e plaats en Belgie op de 8e plaats.

Koffie van hoge kwaliteit is een belangrijk product voor de horeca, volgens kenners met winstmarges van soms 70 procent. Koffie kan de hele dag door, van ’s ochtends vroeg tot ’s avonds laat gedronken worden, dus voor bijvoorbeeld restaurants, coffeebars en bijvoorbeeld NS-stations is koffie een belangrijke productgroep. En steeds meer mensen drinken thuis dezelfde kwaliteit koffie als buitenshuis.

Koffie, het zwarte goud

Thuis drinken we steeds duurdere koffie. Volgens cijfers van marktonderzoeksbureau Nilelsen gaven we in 2010 620 miljoen euro aan koffie uit in de supermarkt. En inmiddels is dat bedrag al gegroeid tot 800 miljoen euro. En dat is nog exclusief de verkoop van Nespresso cups, online besteld bij Nespresso, in 2019 met een jaaromzet van 105 miljoen euro.

Minder koffie

Hoe is de daling in het koffieverbruik te verklaren, met al die aandacht voor koffie? Volgens marketing-directeur Erik van Houten van Nespresso is er een eenvoudige verklaring voor. Vroeger werd er standaard thuis of op het werk een hele pot koffie gezet. Maar werd er ook veel weggespoed door de gootsteen. Sinds de komst van Senseo koffiepads, in 2001 bedacht door Philips en Douwe Egberts, zetten we koffie per kopje en niet met een hele pot. En zijn de single serve porties, zoals ze ook genoemd worden, van bijvoorbeeld Dolce Gusto, Nespresso, Lavazza A Modo Mio etc. flink populairder geworden. En dus verspillen we veel minder koffie.

De daling van 8 procent koffieconsumptie wordt niet herkend door de brancheorganisatie Koffie en Thee Nederland, volgens hen gaat het om een licht dalende trend. Maar doordat op veel plaatsen koffie wordt verkocht, thuis, horeca, tankstations, Ikea, overal wordt koffie verkocht, is er geen goed totaaloverzicht.</p?

Duurdere koffie

Dat we meer geld aan koffie uitgeven, heeft volgens Erik van Houten veel met de welvaart te maken. Mensen willen, mede doordat ze meer zijn gaan reizen naar koffielanden als Italië, Turkije en Griekenland, ook deze kwaliteit koffie thuis, en op een gemakkelijke manier te zetten. Het aantal koffiemomenten thuis steeg met 1 procent en buitenshuis met 7 procent, oftewel de groei zit met name in de horeca en op het werk, volgens onderzoeksbureau More2Market.

Buitenhuis wordt bijna 30 procent van alle koffie met melk gedronken, voornamelijk cappuccino en latte macchiato. En de prijzen, voornamelijk van goede koffie’s, zijn de afgelopen jaren verder gestegen. Tussen 2007 en 2019 groeide het aantal koffiebranderijen in Nederland, van 30 naar ruim 120. Niet omdat we meer drinken, maar omdat we gewoon uit meer soorten koffie willen kiezen.

Bron: NOS.nl