Nederlandse werknemers stellen hogere eisen aan koffiekwaliteit op het werk


nestle_nieuw-a900x525Wat zijn op koffiegebied de ontwikkelingen, gewoonten en rituelen van de Nederlandse werknemer?

Nescafé, het bekende koffiemerk van het Zwitserse voedingsmiddelenconcern Nestlé, onder andere bekend van Nescafé Dolce Gusto en het koffiemerk Nespresso, doet jaarlijks onderzoek naar de belangrijkste koffietrends op het werk, de zogeheten Nescafé Koffiemonitor.

De Nestlé Koffiemonitor is een jaarlijks onderzoek, in opdracht van Nestlé Professional, uitgevoerd door PanelWizard. In dit online onderzoek worden Nederlandse werknemers gevraagd naar hun mening en rituelen rondom koffie op het werk. Ieder jaar worden vele honderden medewerkers naar hun mening gevraagd.

De belangrijkste conclusies van het Nestlé onderzoek van dit jaar zijn: 1. Kwaliteit van koffie wordt steeds belangrijker, de drie belangrijkste criteria zijn smaak (89%), geur (59%) en hoe de koffie eruit ziet (33%) 2. Een derde van de Nederlandse werknemers is volgens zichzelf een echte koffiekenner 3. Er zijn vier typen koffiedrinkers te onderscheiden (zie onderstaand)

Kwaliteit van koffie wordt steeds belangrijker doordat mensen een steeds hogere kwaliteit koffie gewend zijn, thuis en in de horeca. Hierdoor worden koffiedrinkers ook kritischer op de smaak en de beleving van koffie op het werk. Ook qua koffievariaties wordt er steeds meer gevraagd, een koffiemachine die enkel een gewone koffie, cappuccino en latte macchiato zie je steeds minder, machines worden steeds uitgebreider en luxer.

Gratis koffie

Niet alleen een goede kwaliteit koffie is belangrijk. De helft van de koffiedrinkende werknemer wil daarnaast ook niet voor een kop koffie op het werk moeten betalen. Maar is dit haalbaar? Met daarnaast de vraag naar steeds betere kwaliteit koffie en méér en exclusievere koffievariaties?

In menig bedrijf zie je de afgelopen jaren op afdelingen zelf meegenomen koffieapparaten. Omdat men de kop koffie uit de automaat, nog het meest op slootwater vindt lijken...

Vier typen koffiedrinkers op het werk

Uit de Nescafé Koffiemonitor komt naar voren dat er vier typen koffiedrinkers op het werk te onderscheiden zijn:
1.De koffieconnaisseur, 33%, dé koffiekenner op het werk. Drinkt het liefst koffie altijd vers gezet en let vooral op goede kwaliteit en smaak. Vaak een sociaal iemand, haalt (relatief) vaak koffie voor collega’s en maakt dan graag even een praatje. Drinkt het liefst een lungo, maar tijdens middagpauze’s ook wel een welverdiende romige latte macchiato. Vaak veertigers, middelbaar tot hoogopgeleid.

2.De koffietradista, 29%, is een gewoontedier en drinkt z’n koffie ook altijd op dezelfde manier en heeft geen voorkeuren. Het liefst een goede lungo, rond hetzelfde tijdstip en het liefst in dezelfde mok. Iemand die de noodzaak van betaalde koffie op de werkvloer niet in ziet.

3. De koffiekameleon, 20%, drinkt alle koffiesoorten, koffiemerken en smaken. Heeft geen specifieke voorkeuren en past zich veelal aan. Drinkt ook buiten het werk, in vergelijking met de andere typen koffiedrinkers, meer koffie, en zijn relatief jongere koffiedrinkers. Zijn niet bereid om te betalen voor koffie op de werkvloer. Drinkt de hele dag en avond koffie, zolang het maar lekker is.

4. De koffiesommelier, 18%, een fijnproever, de sommelier onder de koffiedrinkers, de blend en het koffiemerk zijn belangrijk. Is bereid te betalen voor betere koffie op de werkvloer. Kijkt, net als de koffieconnaisseur, uit naar het eerste kopje koffie van de dag, het liefst een pittige espresso om de dag goed te starten.

Bron: AgriHolland.nl