Newtree opent eerste flagshipcafé


Newtree, de Belgische chocoladefabrikant, zag in 2011 zijn omzet maar liefst 13 procent dalen tot 4,75 milfoen euro. De oorzaak van deze daling is te wijten aan de beslissing van Walmart om de Newtree chocolade in minder winkels te gaan verkopen. Newtree heeft hierop gereageerd door in San Fransisco end mei zijn eerste flagshipcafé te openen: de Newtree Café & Chocolate Shop.


De chocolade van Newtree staat bekend als de chocolade met een toegevoegde waarde, zoals relaxerende, anti-oxiderende os digestieve eigenschappen.


Eind september 2009 kondigde de fabrikant Newtree aan dat het met de grootste distributeur van de wereld, Walmart, een deal had gesloten. Hierdoor groeide het jonge Belgische Newtree heel erg snel. Nu, bijna 3 jaar later, is de chocolade van Newtree al in 5000 winkels in de Verenigde Staten en Europa te koop.


In 2010 realiseerde Newtree een omzet van 5,49 miljoen euro. Dat was een stijging van 11 procent ten opzichte van het jaar ervoor. Dit was te danken aan Walmart. Maar doordat Walmart besloten heeft de verkoop van premiumchocolade tot 20 procent van zijn winkels in de Verenigde Staten de beperken, zag Newtree zijn omzet bij Walmart dalen. Dit heeft als gevolg gehad dat de omzet in 2011 tot 4,75 miljoen euro terugzakte. Dit terwijl de Belgische markt van Newtree bleef groeien.


Maar deze tegenslag in Amerika laat Newtree niet tegenhouden en ze keren Amerika ook niet de rug toe. Afgelopen maanden heeft Newtree in het geheim gewerkt aan zijn nieuwste concept, een Flagshipcafé of retailbistro ‘De Newtree Cafe & Chocate Shop’. Eind mei werd de eerste shop officieel geopend in San Fransisco.


De chocoladeshop werd volledig uit duurzame materialen opgetrokken, aangezien Newtree een fairtrade bedrijfsfilosofie heeft. Naast het volledige assortiment van Newtree chocolade kunnen klanten van de shop er ook terecht voor een ontbijt of lunch. Dit bestaat uit biologisch brood en gebak, salades, soep, broodjes etc.


Oprichter Benoît De Bruyn zegt: "We willen op die manier een directe sensoriële ervaring bieden rond de Newtree-producten." Hij droomt hardop van een heuse keten en spreekt van een “strategsich zeer beloftevol platform”.


Bron: retaildetail.be