Eigenaar koffie- en theebedrijf Douwe bouwt koffie imperium


Het Duitse investeringsfonds Joh. A. Benckiser (JAB) nam voor 7,5 miljard euro in 2013 koffie- en theebedrijf Douwe Egberts over. Destijds op basis van de financiële resultaten een hoge prijs. Een groter plan? Inderdaad, het kondigde afgelopen week aan voor maar liefst 13 miljard euro de Amerikaanse koffiebrander en koffiemachinemaker Keurig Green Mountain over te nemen. En hiermee behalen ze direct hetzelfde marktaandeel als het grootste koffiehuis ter wereld, het Zwitserse Nestlé. Vooral bekend van George Clooney van Nespresso en Nescafé Dolce Gusto.

De steenrijke Duitse familie Reimann is in de 19e eeuw rijk geworden in de schoonmaak- en verzorgingsproducten, zoals Wella shampoos en het heeft grote belangen in condoomproducent Durec en Clearasil. Maar ze zijn de afgelopen drie jaar inmiddels ook eigenaar geworden van Douwe Egberts en nog meer koffiebedrijven, dus zijn een echt koffie-imperium aan het bouwen? Opvallend in de tijd van hard groeiende IT bedrijven, creative start-ups etc.

Nieuwe koffiereus geboren

Amper een paar maanden nadat Douwe Egberts door JAB van de beurs was gehaald, kocht het Duitse investeringsfonds voor een meerderheidsbelang in Mondelez, de nummer twee op de koffiemarkt. Er ontstond toen al een nieuwe onderneming die Jacobs Douwe Egberts werd genoemd, met bekende merken als DE, Jacobs, Senseo, L’Or, Tassimo, Kenco en Pilão. En nu koopt JAB dus ook nog de nummer 4 van de koffiemarkt, Keurig. Bekend van Green Mountain Coffee, maar het bezit nog veel meer koffiemerken en maakt ook koffiemachines.

JAB heeft zo inmiddels wereldwijd een marktaandeel van 19,8 procent bij elkaar vergaart, door de nummers twee, drie en vier bij elkaar te voegen. En zo benadert het dicht de Zwitserse marktleider Nestlé met een marktaandeel van 22 procent. Al die overnames hebben JAB wel een flinke som geld gekost, maar liefst 29 miljard dollar. 14 miljard dollar voor Keurig, 10,1 miljard dollar voor DE, 5 miljard dollar voor 51 procent van de aandelen van Mondelez en nog eens 2 miljard voor kleinere overnames van Amerikaanse bedrijven als Peet’s, Caribou en Einsteun Noah en aan de koffieketen Espresso House in Noorwegen en Zweden.

Worden ze al zenuwachtig van deze concurrent van wereldformaat bij Nestlé? Ongetwijfeld zal JAB gaan proberen de concurrentie aan te gaan met de cups van Nestlé, de Nespresso cups en Nescafé Dolce Gusto cups, daarin zijn de Zwitsers nu nog wereldwijd de marktleider.

Bron: NRC Next