Starbucks en Danone gaan samenwerken


De grootste koffieketen ter wereld Starbucks en de nummer één in verse zuivelproducten Danone gaan samenwerken. Ze hebben samen gezonde yoghurt ontwikkeld dat ze onder de naam ‘Evolution Fresh, Inspired bij Dannon’ op de markt gaan brengen.


Evolution Fresh

De Evolution Fresh yoghurts gaan verkocht worden in de 11.000 winkels van Starbucks en de grootwarenhuizen in de Verenigde Staten. Vanaf 2015 moet de yoghurt ook via het supermarktkanaal van Danone verkocht gaan worden. Er zijn zelfs plannen om na de introductie op de Amerikaanse markt de yoghurt ook in andere werelddelen op de markt te brengen.


De nieuwe Evolution fresh yoghurt heeft voordelen voor beide bedrijven. Het Franse Danone kan met deze yoghurt haar marktaandeel vergroten op de Amerikaanse yoghurtmarkt en Starbucks kan met deze yoghurt zijn aanbod van gezonde producten uitbreiden. Howard Schultz, de topman van Starbucks, heeft al langere tijd de wens om meer gezonde producten te verkopen, dus deze yoghurt pas uitstekend binnen zijn filosofie. Het koffiebedrijf verbetert met deze stap haar imago. In het schap heeft Starbucks als sap, ijs en koffie liggen en binnenkort dus ook yoghurt.


Onder de merknaam Evolution Fresh verkoopt de koffieketen al meerdere producten gericht op een gezonde leefstijl. Deze nieuwe yoghurt krijgt nog als extra toevoeging op de merknaam Inspired by Dannon op de Amerikaanse markt. De Amerikaanse yoghurtmarkt is a de afgelopen jaren snel gegroeid en vertegenwoordigde in 2011 een waarde van rond de 6,3 miljard euro. Vooral Griekse Yoghurt is de laatste jaren populair, bijna 1/3e van de totale yoghurt-afzet is Griekse Yoghurt.


Afgelopen jaar sloten PepsiCo en de Duitse zuivelonderneming Theo Muller al een joint venture voor de afzet van yoghurt in de VS en nu volgen dus Starbucks en Danone. Beleggers lijken nog niet echt onder de indruk, Starbucks verloor gisteren 1,3 procent in New York en Danone 0,4 procent in Parijs.


Bron: Tijd.be