Senseo-merk door Philips verkocht aan Sara Lee


Het merkaandeel in het Senseo concept is door Philips verkocht aan het Amerikaanse bedrijf Sara Lee voor 170 miljoen euro. Het Nederlandse merk Douwe Egberts is ook al van Sara Lee.


Senseo is in 2001 tot stand gebracht door een unieke samenwerking van Phlips en Sara Lee. Philips ontwikkelt, produceert en distribueert de koffiemachines en Sara Lee fabriceert de koffiepads. Het samenwerkingsverband binnen de Senseo joint venture blijft voortbestaan. “We blijven in Senseo investeren”, zegt een woordvoerder van Philips tegen het ANP, “voor de consument verandert er niets.”


Sara Lee en Philips waren tot vandaag ieder 50 procent eigenaar van de merkrechten op de naam Senseo. Tot 2020 hebben de bedrijven een samenwerkingscontract. Philips zal de machines blijven bedenken ontwikkelen, samen met externe adviseurs.


Sinds de Senseo apparaten op de markt zijn gebracht in 2001 zijn er 33 miljoen exemplaren verkocht. De koffiepads zijn door meerdere retailformules als huismerk vaiant op de markt gebracht. De één heeft hier meer succes mee gehad dan de ander.


Concurrent Nestlé heeft in samenwerking met het bedrijf Krups een soortgelijk concept op de markt gebracht door middel van wegwerp capsules met de naam Dolce Gusto. Daarnaast is Nestlé eigenaar van de Nespresso capsules.


Dolce Gusto, Nespresso en Senseo zijn op dit moment in hevige strijd gewikkeld om een zo groot mogelijk marktaandeel te behalen.


Bron: Marketingtribune.nl