Kwaliteit Senseo moet beter


De Nederlandse koffiebranderij D.E. Master Blenders 1753 (Douwe Egberts) heeft vandaag bij de publicatie van de halfjaarcijfers bekend gemaakt dat het de verwachtingen voor het lopende boekjaar negatief moet bijstellen. Belangrijkste reden hiervoor is de aanhoudende prijsdruk in West-Europa, hoofdzakelijk door prijsverlagingen van de grote Amerikaanse concurrent Kraft Foods. Vooral Senseo heeft het zwaar.


Het koffiebedrijf stelt de omzetgroei bij voor het lopende boekjaar 2012/2013 van 3 tot 5 procent eerder naar 0 tot 2 procent. Het eerste halfjaar van dit boekjaar steeg de omzet met 2,3 procent tot 1,34 miljard en de winst steeg van 70 miljoen naar 92 miljoen euro.


De Senseo heeft het zwaar

Volgens het koffiebedrijf had Senseo tijdens afgelopen feestdagen, vooral in Nederland, erg veel last van de concurrentie. Zowel op gebied van prijs, kwaliteit als breedte van het assortiment. In alle landen, maar het meest in Duitsland, zijn volgens DE de afgelopen jaren wel erg veel verschillende Senseo producten gelanceerd. Het is er voor de consument allemaal niet duidelijker op geworden.


Topman Bennink geeft verder aan bij de publicatie van de halfjaarcijfers dat hij niet tevreden is over de kwaliteit van de Senseo. Die moet echt beter. Klanten hebben bij de Senseo koffie niet het wow-effect. De kwaliteit komt te dicht tegen de kwaliteit van private labels aan.


Saillant detail is dat de topman meer potentie ziet in de capsules van de concurrent Nestlé, de Dolce Gusto capsules. Deze kunnen namelijk ook melk bevatten. Dolce Gusto is de laatste jaren onder de jonge consumenten erg populair geworden.


Bron: Z24.nl