Starbucks heeft het moeilijk in Australië

De Amerikaanse koffieketen Starbucks is in de meeste landen in de wereld bijzonder succesvol en veelal aanwezig met honderden vestigingen. Vooral in de rijkere Engelssprekende landen doet Starbucks het meer dan goed. Maar in Australië heeft de koffieketen het moeilijk.

Starbucks in Australië

Starbucks heeft het moeilijk in Australië. Het land kent een rijke Australische koffiecultuur en het lukt de koffieketen moeilijk om het Australische publiek voor zich te winnen.

Ook op smaakgebied zijn er verschillen. Koffie staat in Australië synoniem voor espresso. En volgens Australiërs is de koffie van Starbucks nogal waterig en lijkt in de verste verte niet op een lekkere sterke espresso. En er zijn genoeg andere plekken om een goede kop koffie te drinken. Het land kent maar liefst 6.600 cafés en koffiebars, gezamenlijk goed voor een omzet van 4 miljard euro.

Het aantal Starbucks vestigingen ligt in Australië slechts op 1,05 vestigingen per miljoen inwoners. Ter vergelijking, in de Verenigde Staten bijvoorbeeld heeft een reiziger op het traject tussen Boston en Philadelphia onafgebroken binnen een straal van 10 mijl een Starbucks-vestiging. Of in Canada bijvoorbeeld zijn er maar liefst 39,54 vestigingen per miljoen inwoners.

In het begin van deze eeuw begon Starbucks nog vol enthousiasme met zijn eerste Australische filiaal, waarna het aantal filialen snel werd uitgebreid. Binnen 8 jaar had de koffieketen al bijna 90 filialen in Australië. Maar… dit leidde wel tot een verlies van 143 miljoen dollar. Snel daarop werd twee derde van de filialen gesloten en de rest verkocht aan de Withers Group.

Starbucks aan de hamburgers

Starbucks gaat op korte termijn pilotten met het verkopen van hamburgers, bier, wijn en milkshakes. De koffieketen opent volgende maand in de Verenigde Staten een restaurant dat ’s avonds deze zaken gaat serveren. Eén van de filialen van de in 2012 gekochte caféketen La Boulange gaat gebruikt worden als testrestaurant.

De Amerikaanse koffieketen deed al eerder experimenten met nieuwe formules, zoals het openen van een luxe theehuis in New York. Na de overname van de theeketen Teavana.

Bron: Express.be