Koffieketen Starbucks groeit met ruim 20.000 filialen en legt focus op afhalen

De Amerikaanse koffieketen Starbucks, in 1971 opgericht in Seattle, blijft flink doorgroeien. Waar de koffieketen in 2017 nog 27.000 filialen had, groeit het de komende 10 jaar door van het huidige aantal van 33.000 filialen naar 55.000 filialen. Een ruime verdubbeling dus in 13 jaar. Opvallend detail hierbij is dat je slechts in ongeveer de helft van de nieuwe filialen ter plaatse koffie kunt drinken.

Corona en Starbucks

Corona heeft, net zoals op veel bedrijven, ook impact op Starbucks. De koffieketen heeft een omzetdaling van 5 procent in het eerste kwartaal van zijn gebroken boekjaar, vergeleken met hetzelfde kwartaal vorig jaar. Aan de ene kant moesten er door de coronapandemie filialen in onder meer Europa sluiten, aan de andere kant in China, waar de virusuitbraak onder controle is, werd wel meer koffie verkocht.

De coronacrisis heeft wereldwijd ook impact op ons consumptiegedrag, met een duidelijke verschuiving naar online aankopen. Starbucks is hier ook op ingesprongen door de nadruk te leggen op afhaalformules, drive-ins en on-the-go-ervaringen. Experts verwachten dat, als de coronacrisis straks wereldwijd voorbij is, dat deze nieuwe patronen zullen blijven bestaan.

Dat de koffieketen sterk wil inzetten op afhaalkoffie komt niet als een verrassing, maar de coronacrisis heeft deze koers bevestigd. Starbucks wil rond 2030 ongeveer 55.000 filialen wereldwijd hebben, dus gaat de komende 10 jaar ongeveer 22.000 filialen openen. Bijna de helft daarvan is toegespitst op drive-in en/of afhaalformules. Wereldwijd kun je straks in bijna 1 op de 2 filialen niet ter plaatse kunnen drinken.

Starbucks in China

Een aanzienlijk deel van de nieuwe filialen van de koffieketen komt in Azië. De keten wil vanaf volgend jaar zijn aanwezigheid in China flink uitbreiden, er staan 600 nieuwe locaties in het Aziatische land gepland.

Naast de uitbreiding maakt Starbucks ook stappen in een verdere digitalisering. Het is bijvoorbeeld inmiddels al mogelijk om je Paypal account, betaalkart of creditcard te koppelen aan de app. Dit heeft er bijvoorbeeld voor gezorgd dat de digitale verkopen in de app in het vierde kwartaal bijna een kwart bedroegen van het totaal aantal bestellingen, vergeleken met 16% over dezelfde periode een jaar eerder.

Bron: Retaildetail.be