Koffieketen Starbucks opent winkels in Shell stations
Starbucks, de grootste koffieketen ter wereld, gaat in de tweede helft van 2014 koffiezaken openen in de tankstations van Shell. De eerste gelukkige Shell-vestiging wordt de Shell Haarrijn aan de A2 bij Breukelen.
Langs de Nederlandse autosnelwegen wordt al jaren veel koffie gedronken. En daar wil Starbucks graag van meeprofiteren. Starbucks-directeur Arjan Oudejans omschrijft de samenwerking letterlijk als: Starbucks wil graag vertegenwoordigt zijn op plekken waar mensen wonen, reizen en werken. En de koffieketen denkt dat Shell de goede infrastructuur heeft voor het aanbieden van koffie voor automobilisten.
Shell heeft in Nederland ruim vijfhonderd tankstations, bemande en onbemande pompen. Het is nog niet duidelijk hoeveel tankstations zo'n koffiewinkels krijgen, er gaat eerst bekeken worden hoe succesvol de vestiging in Breukelen gaat worden. Volgens Shell doet gemiddeld 1 op de 2 klanten die tanken ook aankopen bij het tankstation. Waaronder dus ook een kopje koffie.
De voordelen voor Shell
Shell wil graag nog meer klanten de tankstations binnen lokken en hoopt dit met het koffiemerk Starbucks te kunnen doen. Voor klanten is het belangrijk om onderweg goede koffie te kunnen krijgen. Daarnaast hoopt de oliemaatschappij dat het klanten door Starbucks vestigingen in de Shell station nog meer mensen voor Shell gaan kiezen.
Een samenwerking met Douwe Egberts zat er volgens een woordvoerder van Shell niet in. Binnen de Benelux is het koffiemerk Starbucks al bekender dan Douwe Egberts, internationaal gezien is het een verschil van dag en nacht. Douwe Egberts bestaat internationaal gezien nauwelijks terwijl de bekendheid van Starbucks zeer groot is.
De Starbucks-winkels
De uitstraling van de Starbucks winkels moet passen in het bestaande interieur van Shell. Er wordt dan ook nog hard gewerkt aan het ontwerp. Al is inmiddels wel duidelijk dat er meubels gaan komen zodat klanten met hun koffie heerlijk even ontspannen kunnen gaan zitten.
De koffie die Shell op dit moment verkoopt loopt via de eigen Deli2go-formule. De toekomst hiervan is nog onbekend, alleen volgens een woordvoerder wordt het misschien wel mogelijk dat de consument de keuze krijgt tussen automatenkoffie en een chiquer kopje koffie van Starbucks.
De pilot tussen Shell en Starbucks gaat niet alleen in Nederland van start, maar ook in Frankrijk. De Franse Shell-maatschappij, Société des Pétroles Shell, heeft eenzelfde samenwerking met het koffiemerk afgesloten.
Bron: Nu.nl