Koffieketen Starbucks opent elke 15 uur een nieuwe winkel


Koffieketen Starbucks groet als kool, vooral in China groeit het koffiebedrijf hard. Het heeft daar al drieduizend vestigingen, maar met het huidige groeitempo opent het daar elke vijftien uur een nieuwe vestiging. Afgelopen jaar was de wereldwijde omzet 21,3 miljard dollar, een groei van 11% van een jaar eerder.

Een jaaromzet van 21,3 miljard dollar, dat is meer dan 6 miljard koppen koffie. En met onder de streep zelfs een winst van 2,8 miljard dollar. En dat terwijl de koffieketen elk jaar meer dan 500 nieuwe winkels opent.

En recent heeft Starbucks z’n tweede Reserve Roastery geopend, dit keer in Shanghai. En met z’n 2800 m2 is deze Starbucks Reserve Roastery met afstand de grootste Starbucks ter wereld. Bij de Reserve Roastery kun je Starbucks merchandise kopen, zoals koffiebonen en bekers etc. maar ook in VR nieuwe dingen ervaren. Maar uiteraard kun je er ook gewoon koffie drinken.

Starbucks Reserve Roastery

De Starbucks Reserve Roastery in Shanghai is de grootste Starbucks winkel ter wereld, bijna 2800 vierkante meter en ruimte voor 1200 gasten. Volgens topman Howard Schultz is het de mooiste Starbucks vestiging ter wereld, een ruimte die het 46-jarige leiderschap van de koffieketen in de wereld combineert met de rijke en diverse cultuur van China.

In de Roastery zie je als gast het hele proces, van de ongebrande koffieboon tot het kopje koffie. Inclusief de originele jutte zakken, de koffiebranderij en nog veel meer, een plek om koffie te zien en te proeven. Met de bijbehorende Roastery app kun je alles in de winkel scannen met de mobiele telefoon. De telefoon wordt dan een soort digitale gids door het gebouw, met uitleg over alles wat te zien is.

Met een koffiebar van 27 meter lang heeft Shanghai de langste koffiebar die de koffieketen ter wereld heeft. Maar naast koffie is er ook aandacht voor de rijke theetraditie in China, met de eerste Teavana-bar van het land. Het merk Teavana is door Starbucks in 2012 overgenomen en in 2016 ook geïntroduceerd in vestigingen in Europa en Azië.




Bron: Retailtrends.nl