Koffieketen Starbucks opent eerste vestiging in koffieland Italië


Koffieketen Starbucks heeft afgelopen week haar allereerste vestiging geopend in koffieland Italië, in Milaan. Een gewaagde stap voor Starbucks, mensen koffie leren drinken in koffieland Italië. Maar voor Howard Schultz is de opening een logische stap, want destijds in Milaan, in 1983, ontdekte hij hoe koffie mensen bij elkaar kan brengen. En wat volgde? Een wereldwijde groei van de koffieketen, nu de grootste ter wereld.

De koffieketen is opgericht in 1971 in het Amerikaanse Seattle. Vijftien jaar geleden opende de keten haar eerste buitenlandse filiaal in Tokio. Europa was weer twee jaar later aan de beurt met de opening in Londen. En in Nederland opende de koffieketen pas in 2007, om exact te zijn op 25 juni 2007 op Schiphol.

Twintig jaar na de opening van de eerste Europese vestiging, dus nu de eerste vestiging in Italië. Waarom een opening zo lang geduurd heeft in koffieland Italië? Starbucks zal misschien huiverig zijn geweest, maar wat ook ongetwijfeld heeft meegespeeld is dat Italianen redelijk traditioneel zijn op het gebied van mode, eten en drinken. En aan de wereldwijde Starbucks, in het Italiaans ‘Starbakse’ was eenvoudigweg geen behoefte. De koffieketen heeft respect voor de Italiaanse koffietraditie, we komen niet naar Italie om mensen over koffie te vertellen, hier is namelijk koffie ontstaan. We willen een hoogwaardige ervaring aanbieden, anders dan wat Italianen gewend zijn.

Koffiepaleis Starbucks in Milaan

De luxe koffiebranderij in Milaan, Reserve Roastery genaamd, is niet zo maar een koffiebar. Het is meer een soort koffiepaleis, een voor 20 miljoen euro gerenoveerd palazzo van 2300 vierkante meter, lijkend op een operagebouw. Het gebouw met veel koper, steen en glas heeft een industriële sfeer. En niet op een misselijke locatie, namelijk midden in het centrum van de stad, vlakbij de wereldberoemde Duomo. Met zelf een luxe, verwarmde marmeren koffiebar. Gewaagd, want Italianen beginnen ’s ochtends vaak de dag met een snelle espresso bij een barretje op de hoek.

In het koffiepaleis kunnen klanten het hele roosterproces van de koffie zien. Beginnend met de groene koffiebonen in juten zakken, vervolgens de koffiebrander, het koelproces en tenslotte als de koffie uit de speciale ontgassingsruimte komt, dan suist de koffie in koperen pijpen boven je hoofd in de silo’s bij de koffiebars. De koffiebranderij heeft eigenlijk zelfs een Italiaanse stijl. Geen zeemeermin van buitenaf te zien, in het logo van Starbucks, geen frappuccino’s op de koffiekaart, geen donuts en zelfs geen namen op je beker. Maar… wel een prachtige ervaring.

Plannen voor de toekomst in Italië? Ja, absoluut, de koffieketen wil voor het eind van het jaar nóg 4 vestigingen in Milaan. Kleinere, maar traditionele koffiezaken. En ook in Turijn en Rome staan koffiezaken gepland.

Bron: AD.nl