Koffieketen Starbucks opent vestigingen in Duitse supermarktketen Rewe


De grootste koffieketen ter wereld Starbucks, met meer dan 20.000 vestigingen in 64 landen, gaat in 2016 een koffiehoek openen in de Duitse supermarktketen Rewe. De koffiehoek komt alleen in de grote steden in de Rewe supermarkt. Een primeur voor de koffiegigant, het was nog niet eerder actief in Duitse supermarkten. Voor Rewe een versterking van het gemakselement in de winkel, aldus directielid Lionel Souque.

In de koffiehoek zal de supermarkt het gebruikelijke Starbucks assortiment aanbieden, zowel om direct mee te nemen als voor directe consumptie. Dus binnenkort ook een heerlijke cappuccino of een frappuccino voor tijdens het boodschappen. Daarnaast zullen er uiteraard meerdere dranken en producten, zoals koffiebonen, donuts of warme broodjes, meegenomen kunnen worden.

Rewe wil met deze stap het gemakselement in de winkels versterken en het boodschappen doen nog aantrekkelijker maken. Rewe heeft ruim 3000 supermarkten en een omzet van 16,9 miljard euro. De keten bestaat zowel uit franchisers als eigen filialen en is één van de toonaangevende supermarktformules van Duitsland. De Rewe Group, ook eigenaar van Penny, concureert in Duitslans met de Edeka, Aldi en de Lidl.

Koffiecultuur in Duitsland

Duitsland kent een rijke koffiecultuur, er wordt zelfs meer kaffee (koffie) dan bier gedronken. Het land staat in de top van de landen met de hoogste koffieconsumptie per hoofd van de bevolking, gemiddeld 4 koppen koffie per dag. Ook het koffiefilter komt ook uit Duitsland, bedacht door de Duitse huisvrouw Melitta Bentz, een stuk vloeipapier moest zorgen dat het koffiedik niet in de kopjes van haar gasten terecht kwam.

De Duitse koffiemelange is wel wat afwijkend ten opzichte van de Nederlandse en de Belgische melange. De koffiebonen zijn vaak wat sterker gebrand. Bekende Duitse koffiemerken zijn Onko, Jacobs, Melitta en Tchibo. Koffie drinken is voor Duitsers vaak een samenzijn met de familie, kaffee mit kuchen, met de hele familie om tafel en koffie met zoet gebak en cake.

Starbucks

Voor Starbucks is de samenwerking interessant omdat het daardoor nog meer nieuwe klanten kan aantrekken, een goede kwaliteit kan bieden en zorgen voor nog meer genieten van koffie tussendoor. De koffieketen is in 2002 gestart met het verkopen van koffie in Duitsland en heeft er tot op heden alleen nog eigen winkels.

Staatssteun
De koffieketen ligt op dit moment in Nederland onder druk, omdat het sinds 2009 een flink belastingvoordeel van de Nederlandse Belastingdienst heeft ontvangen. Een bedrag van 20 tot 30 miljoen. En dit bedrag moet Nederland, volgens de Europese Commissie, gaan terugvorderen bij Starbucks. De verwachting is dat Nederland geen boete van de Europese commissie krijgt.

Brussel typeert de belastingdeal tussen de koffieketen en de Belastingdienst als illegale staatssteun. Zo verleende de Belastingdienst goedkeuring om de royalty’s voor het recept voor het roosteren van koffiebonen naar een brievenbusfirma in Engeland over te maken. En die royalty’s waren bijna net zo hoog als de winst van de koffieketen en mocht dus afgetrokken worden van de winst. Resultaat is geen belasting betalen.

Bron: Retaildetail