Koffieketen Starbucks wil wereldwijd luxe koffiesegment veroveren


StarbucksStarbucks, ’s werelds grootste keten van koffiehuizen, wil wereldwijd het luxe koffiesegment veroveren. Met haar eigen premiummerk Reserve. Chique zaken, deftige aankleding, de duurdere en exclusievere koffiebonen en luxere broodjes. De koffieketen wil speciaal wereldwijd hiervoor duizend luxe koffiezaken openen.

Premiummerk Reserve

Starbucks Reserve Roastery opende al in 2014 in Seattle haar eerste vestiging, maar pas deze week kwam het koffiemerk met haar plannen om met dit concept de wereld te veroveren. Het wil met premiummerk Reserve de concurrentie aangaan met regionale en lokale koffieketens, die reeds mikken op de klanten in het luxere segment. De koffieketen had eerder een doelstelling om 500 vestigingen te bouwen voor het premiummerk Reserve, maar heeft inmiddels de doelstelling vergroot naar 1000 vestigingen. Wel voornamelijk vestigingen in Amerika, waar alleen het premiummerk verkrijgbaar is.

Een Starbucks Reserve Roastery is een gigantische locatie, waar proeverijen worden gehouden en volop aandacht is voor de koffie en het brandproces. De vestiging in Seattle is 1400 vierkante meter groot en heeft 2 verdiepingen, ongeveer 9 keer groter dan een reguliere Starbucks vestiging.

De naam Reserve wordt al sinds 2004 door de koffieketen gebruikt, destijds om een koffiesoort van slechts één boon aan te duiden. In 2010 werd de naam Reserve uitgebouwd tot een merknaam, dat staat voor een breed en exclusief productaanbod. En vanaf 2014 dus de eerste vestiging in de thuisstad van Starbucks Seattle. Met het merk Reserve probeert Starbucks een dominante speler te worden in de markt voor duurdere luxere koffie’s. Een markt die nu in Amerika gedomineerd wordt door kleine koffieketens als Blue Bottle en Peet’s Coffee & Tea, die speciale bonen en speciale koffie’s maakt.

De steden die na Seattle de gelukkige zijn om een Reserve vestiging te krijgen, zijn Shanghai in 2017 en een jaar later de steden Tokia en New York. Een volledige uitrol gaat volgens Starbucks nog vele jaren duren.

De koffieketen Starbucks

Koffieketen Starbucks is een internationale keten met maar liefst meer dan 20.000 vestigingen wereldwijd in 64 landen. Opgericht in 1971 in Seattle. De vestigingen verkopen naast koude en warme dranken, salades, sandwiches, snacks, gebak en nog veel meer. Er zijn ook vele Starbucks vestigingen in andere winkels, zoals in tankstations, boekhandels en supermarkten.

Bron: Telegraaf.nl