Thee krijgt langzaam de status van koffie


De populariteit van thee is aanzienlijk aan het groeien. Volgens Starbucks-topman Howard Schultz is zelfs thee de nieuwe koffie. Steeds meer koffieketens geven de verkoop van thee een steeds prominentere plek. Dat thee binnen een gezonde levensstijl past lijkt één van de voornaamste redenen.


Naast thee groeien de onbewerkte levensmiddelen, biologische groenten en fruit, superfoods en raw food. Allemaal dankzij de gezondheidstrend. Binnen de supermarkten in de VS was de trend dat thee populairder werd al langer zichtbaar, in een jaar tijd groeide de omzet met 58 procent van 2,4 miljard naar 3,8 miljard dollar. In totaal groeide de theeverkoop in de VS in 2012-2013 met 18 procent volgens marktonderzoeksbureau NPD Group.


Volgens Foodservice analist Kathy Hayden van onderzoeksbureau Mintel is thee booming en komt dit grotendeels doordat koffie een beetje is uitgemolken. Er zijn zoveel smaken en varianten op de markt gekomen de laatste jaren. Daarnaast wordt niet alleen het aanbod van thee groter, maar ook de variatie. In 2010 waren de best verkochte theesmaken de basic chai, groene thee en frambozenthee. In 2012 zijn de nieuwe smaken oolong (tussen groene en zwarte thee in), kruidenthee en gemixte thee- en fruitsmaakjes.


Starbucks gaat flink inzetten op thee

In zakenblad Advertising Age gaf Starbucks-topman Howard Schultz dus onlangs aan dat thee de nieuwe koffie is. Starbucks wil actief met thee aan de slag gaan. In december 2012 heeft Starbucks al de theeketen Teavana gekocht, met driehonderd locaties in de VS, Canada en Mexico. De woordvoerster Jenny Rikelman van Teavana gaf onlangs nog aan geen inzicht te willen geven over de plannen met Teavana in Europa, de eerste focus ligt op de VS, Mexico en Canada.


Bron: Foodclicks.nl