Uitkomst Koffiedebat: nog altijd groeit koffie in Nederland


Tijdens de beurs Beleef Koffie Beleef Thee in de jaarbeurs in Utrecht is Het Grote Koffiedebat afgelopen maandag gehouden. Eén van de conclusies was dat de koffiemarkt in Nederland nog altijd groeit. Een andere conclusie van het panel was dat horecaondernemers in hun zaak meer moeten investeren in koffie.


Het Koffiedebat werd geleid door Martine Zuil, hoofdredacteur van Misset Horeca. Er werden meerdere onderwerpen besproken, zie nieuwsbericht van 27 april 2012 op Koffievergelijk.nl. De panelleden waren het over één ding eens: de koffiemarkt groeit. Gespecialiseerde koffiebarretjes neemt onophoudend toe en de kwaliteit neemt in de breedte ook toe. Steeds meer simpele restaurant hebben tegenwoordig een professionele espressomachine. Alleen weet soms het personeel nog niet goed wat ze allemaal met het apparaat kunnen. Daar is dus nog een slag te slaan.


Grardie Akkerhuis van Lebkov gaf op de stelling ‘Horeca haalt onvoldoende rendement uit koffie’ de volgende reactie: ‘Eerst de passie, dan de pecunia.’ Akkerhuis geeft aan dat ondernemers zouden moeten investeren in het trainen van hun medewerkers zodat zij enthousiast worden over koffie. De ondernemer zou daardoor wel een lagere marge krijgen voor een kopje koffie, maar dat is niet het belangrijkste.


Meervoudig Baristakampioen Jeroen Veldkamp en Mocca d’Or eigenaar Wouter Jansen van Velsen zijn het met deze mening wel eens. Enthousiast personeel dat weet waar ze over praten en ook nog een lekkere kop koffie kunnen zetten, dat is waar klanten voor terugkomen. En zo gaat het rendement vanzelf weer omhoog. Jansen van Velsen geeft aan: ‘met enthousiasme verkoop je dat tweede kopje.’ Beide mannen geven aan dat het bij zeventig procent van de horeca in ons land beter kan. Akkerhuis geeft aan: ‘Gasten komen binnen op de uitstraling, maar komen terug op de kwaliteit.’


Een ander onderwerp tijdens het debat was dat de koffiedrinker aan het uitsterven is. Een onderzoek van Van Spronsen en Partners heeft aangetoond dat we steeds later beginnen met koffiedrinken. De panelleden geven tijdens het debat aan dat er juist in steden een grote groep jongeren die koffie als lifestyle hebben. Die jongeren gaan juist naar een koffiebar om gezien te worden. Jasper Uhlenbusch, marketing manager van Coffee Company zegt: ‘En dat gaat ver. In Amsterdam ontwikkelden scholieren een app waarmee ze vooraf koffie konden bestellen en die dan in de kleine pauze ophalen, anders hadden ze net te weinig tijd.’


Veldkamp en Akkerhuis attenderen ook op de grote groei van koffie to-go. ‘Kijk naar New York en Londen. Iedereen loopt met een mok op straat. Daar zie je waar wij over vijf jaar zijn.’


Bron: Missethoreca.nl