Voedingsmiddelenbedrijf Unilever verkoopt theedivisie


Het voedingsmiddelenbedrijf Unilever is het grootste bedrijf in fast moving consumer goods in de Benelux, met in Nederland bekende merken als Axe, Bertolli, Biotex, Calvé, Conimex, Hertog, Knorr, Unox en Zwitsal. Het bedrijf heeft de coronacrisis goed doorgestaan, met een iets lagere omzet in het eerste halfjaar, maar wel met een hogere winst.

De theedivisie krijgt Unilever echter maar niet echt aan de praat, waardoor het nu met merendeel van zijn theedivisie gaat afsplitsen, ondanks forse investeringen. De verkoop van thee is wereldwijd booming, maar reden voor Unilever om de theedivisie af te splitsen is dat het product te veel verschilt van de andere producten die de levensmiddelengigant produceert. En Unilever zit met haar theemerken vooral in segment zwarte thee, een segment dat nauwelijks groeit.

Groei zit vooral bijvoorbeeld in segmenten als lichtere thee, groene thee en kruidenthee. De zwaardere zwarte thee verliest populariteit, vooral in Europa en Noord-Amerika. Zelfs in Groot-Brittannië waar cuppa, sterke zwarte thee, bijna heilig is, verliest de theesoort terrein. Het gaat voor Unilever om bekende theemerken als Lipton, Pure Lead, PG Tips en Lyons. En een aantal minder bekende merken als bijvoorbeeld Pukka, fabrikant van kruidenthee, en kruidentheefabrikant Tazo, overgenomen van de Amerikaanse koffieketen Starbucks.

Unilever gaat het merendeel van zijn theedivisie afsplitsen maar behoudt zijn thee-activiteiten in India en Indonesië, het bedrijf is daar eigenaar van theeplantages, en zijn belang in het samenwerkingsverband met PepsiCo voor Lipton ijsthee. Voor eind 2021 moet de afsplitsing zijn afgerond van het deel van in 2019 goed was voor een omzet van € 2 miljard.

Het voedingsmiddelenbedrijf is marktleider wereldwijd marktleider met z’n merken op het gebied van thee. Vooral in zwarte thee is het bedrijf enorm, ongeveer 10 procent van de wereldproductie komt van Unilever. Nummer twee wereldwijd is het eveneens Britse Twinings, eigendom van Associated British Foods. De koppositie wereldwijd bereikte Unilever niet zo maar, in de afgelopen decennia nam het bedrijf meer dan vijftien theefabrikanten over, in onder meer Australië, Nieuw-Zeeland en de Verenigde Staten. Naast het wereldwijd bekende merk Lipton is PG Tips een groot merk, tot vorig jaar het meest gedronken theemerk in Groot-Brittannië.

Persbureau Bloomberg verwacht dat er verschillende partijen interesse hebben in de overname van de thee-activiteiten. Eén zou investeringsmaatschappij KKR zijn, die eerder de margarinedivisie van Unilever kocht. Of private-equityfirma’s als Blackstone, Cinven en Clayton of Dubilier & Rice.

Unilever Brits bedrijf

Onlangs heeft Unilever zijn Brits-Nederlandse structuur opgegeven en wordt volledig Brits met het hoofdkantoor in Londen. Het moet het bedrijf meer flexibiliteit geven. In Nederland is vooral de divisie voor levensmiddelen en snacks groot en door Unilever is verzekert dat de verhuizing van het hoofdkantoor naar Londen geen banen gaat kosten in Nederland.


Bron: NRC.nl