Verkoop fairtrade producten afgelopen jaar 38 procent hoger


Koffie met het UTZ certified keurmerk werd wereldwijd afgelopen jaar veel verkocht. De koffie met het keurmerk groeide maar liefst met 38 procent tot 188 miljoen kilo, 8 procent van de wereldmarkt.


De groeicijfers van UTZ-certified koffie komen grotendeels doordat grote bedrijven meer gecertificeerde koffie kochten en doordat enkele grote nieuwe concerns zich hebben laten certificeren. Concerns als KLM, Ferrero, Superunie en De Beukelaar.


UTZ Certified koffie

UTZ Certified is oorspronkelijk een Nederlands keurmerk, met bedrijven als Douwe Egberts (D.E. Master Blenders 1753) en Albert Heijn aan de weg. Het marktaandeel van UTZ Certified is in Nederland ook hoger dan in de rest van de wereld, namelijk 50 procent. Maar ook buiten Nederland groeit het marktaandeel van UTZ Certified snel, bijvoorbeeld in landen als Australië, de Verenigde Staten en Duitsland. Of in opkomende landen als Brazilië, China en in enkele Afrikaanse landen.


Naast koffie zijn afgelopen jaar alle fairtrade producten fors meer verkocht. Een reden hiervoor is geweest bijvoorbeeld de grotere beschikbaarheid van fairtrade producten, zo is bijvoorbeeld de Superunie geheel overgestapt op fairtrade thee. Niet iedere aanschaf is dan een bewuste keuze voor het keurmerk, soms ook omdat een product alleen met dat keurmerk beschikbaar is.


Anders dan bij Max Havelaar richt het UTZ Certified keurmerk zich enkel op grote concerns. Als bijvoorbeeld Douwe Egberts deelneemt dan krijgt meteen alle koffie van dat bedrijf het keurmerk. Daarnaast geeft UTZ Certified boeren geen minimumprijs voor koffie, maar helpt ze o, betere kwaliteit tegen lagere kosten te leveren. En wordt geleerd om minimaal mest en bestrijdingsmiddelen te gebruiken om milieuvervuiling tegen te gaan.


Bron: Volkskrant.nl