Als gevolg van het doorrekenen van hogere kosten voor grondstoffen staan de verkopen van Sara Lee onder druk.

Het moederbedrijf van Douwe Egberts ziet de verkopen door de hogere grondstofkosten dalen. Dit bleek uit de resultaten die donderdag 11 augustus door Sara Lee werden gepresenteerd.

Het blijkt dat consumenten massaal kiezen voor goedkopere alternatieven. De hogere grondstofkosten worden door fabrikanten doorberekend in hun producten, maar klanten lijken dit dus niet te accepteren.

Fabrikanten als Unilever en Nestlé, onder andere bekend van Dolce Gusto, hebben de afgelopen maanden ook de prijzen verhoogd zonder effect op de verkoopresultaten.

Sara Lee heeft de afgelopen maanden o.a. op de Pickwick thee en Douwe Egberts koffie verschillende prijsverhogingen doorgevoerd. Dit heeft geresulteerd in een stijging van de netto-omzet in het laatste kwartaal van het gebroken boekjaar met 9 procent tot 2,3 miljard dollar. Het aantal verkochte producten is echter met 6,6 procent gedaald.

Sara Lee is somber over de mogelijkheid om met nog meerdere prijsverhogingen en kostenbesparingen een verdere stijging van de kostprijzen op te vangen.

Bron: Beursduivel.be