Vraag naar duurzame koffie door koffiebranders gecreëerd


De groei van duurzaam geproduceerde koffie in Nederland wordt niet door de consument veroorzaakt, maar de supermarkten en de koffiebranders hebben deze groei aangejaagd. Dit heeft een onderzoek aan de Universiteit van Wageningen aangetoond. De onderzoekers consument en gedrag zijn Machiel Reinders en Paul Ingenbleek.


Max Havelaar is in koffieland jarenlang de trendsetter geweest voor duurzaam geproduceerde koffie. Marktonderzoekers gaven bij de start van deze duurzame geproduceerde koffie in 1989 aan dat deze koffie een marktaandeel zou krijgen van 15 procent. De Wageningse onderzoeker Paul Ingenbleek zegt: ‘Max Havelaar heeft zeker een rol gespeeld bij het bewust maken van de consument. Het was het eerste fair trade product dat van de wereldwinkel in de supermarkt terecht kwam.’ Het marktaandeel van Max Havelaar, en later Fair trade, is alleen nooit boven de 3 procent uitgekomen.


Het marktaandeel van duurzame koffie is sinds 1997 gegroeid naar 45 procent. En Reinders en Ingelbleek geven aan dat de supermarkten en de koffiebranders de aanjagers zijn geweest voor deze groei. Het huismerk van C1000 en Albert Heijn, Perla koffie, is als eerste overgestapt op duurzame koffie en Super de Boer is daarna ook overgestapt. Douwe Egberts had zich in het begin sterk tegen Fair Trade gekeerd, maar is als laatste ook overgestapt.


De grote middengroep van de consument had volgens Ingenbleek het gevoel dat duurzame koffie wel goed was en bleven trouw aan hun merk koffie. Zo beloonden zij de koffiebranders en supermarkten bij de keuze die ze hadden gemaakt bij het overstappen naar duurzaam geproduceerde koffie.


Koffiebranders en supermarkten hebben met maatschappelijke organisaties afgesproken dat in 2015 driekwart van de Nederlandse koffie duurzame koffie is. Hierdoor groeit het marktaandeel duurzaam steeds verder door.


Bron: wur.nl