Welke koffie kun je beste mee wakker worden?

Een koffietje bij het ontbijt om goed wakker te worden. Voor veel mensen een ochtendritueel om de dag goed en fris te starten. Maar welke specifieke koffie kun je dan het beste nemen voor de beste energieboost? Deze vraag werd voorgelegd aan barista Joke de Coninck. Haar eerste reactie? “Het effect van koffie is soms psychologisch”.

De gemiddelde Nederlander drinkt 2,4 koppen koffie per dag en de gemiddelde Belg 2,2 koppen koffie per dag. Al met al zo’n 40 tot 150 mg cafeïne per dag. Ter vergelijking, in een kopje thee van 125 ml zit zo’n 30 tot 50 mg cafeïne, een blikje cola light zo’n 35 mg cafeïne en in een blikje energiedrank meestal zo’n 80 mg cafeïne. Maar als ik me beperkt tot koffie bij het ontbijt, welke koffie maakt je dan het meeste wakker met de cafeïneboost?

De hoeveelheid cafeïne per kopje koffie is moeilijk te zeggen legt Joke de Coninck uit. Het hangt van veel factoren af, bijvoorbeeld de grootte van het kopje of welke koffiebonen je gebruikt. Robusta koffiebonen, voornamelijk afkomstig uit Vietnam, bevat bijvoorbeeld tot twee keer zoveel cafeïne als arabica koffiebonen, vaak afkomstig uit Ethiopië.

De extractietijd is het belangrijkst

De extractietijd is de belangrijkste factor die bepaalt hoeveel cafeïne er uiteindelijk in je kopje zit. De tijd dat de koffie en het hete water met elkaar in contact komen. Hoe korter de extractietijd, hoe minder cafeïne de koffie zal bevatten. Of een koffie sterk of zwak smaakt zal dus, naast de branding en het soort koffieboon, sterk afhangen van de extractietijd.

Espresso en ristretto. De extractietijd bedraagt slechts 30 seconden en daardoor hebben zowel een espresso als een ristretto een laag cafeïnegehalte. Cafeïne komt vrij laat in het zetproces vrij, waardoor een ristretto nóg iets minder cafeine bevat dan een espresso, maar beiden dus een laag cafeïnegehalte hebben. Een lungo, een espresso met meer water, is de koffie met het laagste cafeïne gehalte. Het effect dat je van een espresso helemaal wakker wordt is dus eerder psychologisch.

Koffies met melk, zoals een cappuccino of een latte. Deze koffies hebben meestal als basis een espresso, ook dus weer met een extractietijd van 30 seconden. Daarnaast wordt er melk toegevoegd aan de koffie en wordt dus in feite de cafeïne verdunt. Een kopje bevat wel meer inhoud, waardoor de cafeïne in verhouding minder aanwezig is of minder sterk zal zijn dan bij een espresso.

Filterkoffie of gewone koffie. Een filterkoffie die je thuis zet heeft meestal een extractietijd van 3 minuten. Deze geeft dus een stevige cafeineboost. En… het voordeel is dat je deze koffie makkelijk thuis kan zetten.

Cold brew. Dit is de koffie die het meeste cafeïne bevat en dus de grootste cafeïneboost geeft. De zettijd van deze koude koffie is maar liefst twaalf uur. Het drankje wordt dan ook meestal verdund, anders is de koffie te sterk en bevat teveel cafeïne.

Bron: HLN.be