Wijn en bier bij Starbucks


In 25 Starbucks winkels in de Verenigde Staten gaat het assortiment uitgebreid worden met wijn, bier en focaccia-broodjes. CEO Howard Schultz heeft een gegronde reden voor deze producttoevoegingen. Hij geeft aan er de omzet mee te kunnen verhogen, vooral ‘s avonds.


Schultz heeft in 2008 de CEO-functie weer op zich genomen, na acht jaar afwezigheid, en verschillende producten toegevoegd aan het assortiment, tot tevredenheid van de aandeelhouders. De omzetten stonden onder druk en Schultz is hier goed op ingesprongen door een aantal Amerikaanse koffiefilialen te sluiten die slecht draaiden. Daarnaast heeft hij de hoeveelheid buitenlandse vestigingen vergroot, ook in Nederland zijn filialen gekomen.


McDonalds is in Amerika een belangrijke concurrent op het gebied van luxe koffie. Zij bieden dit voor een lagere prijs aan dan Starbucks. Schultz heeft daarom zijn assortiment uitgebreid met de Latte Macchiato en diverse smaakvarianten als verpakte koffie in supermarktwinkels. Schultz kreeg hier lof voor en de resultaten werden weer beter.


Schultz ontdekte in de jaren tachtig in Italië dat je buitenshuis ook van koffie kon genieten. En dat op een andere manier dan het drinken van pruttelkoffie in troosteloze diners. Hij kwam met Starbucks op de markt als Amerikaanse espressobar en het fenomeen out of home-consumptie werd neergezet.


Starbucks gaat met wijn en bier alleen nu misschien toch te veel buiten hun bestaande concept werken. Starbucks is een merk, met zijn gestileerde koffiebars, en heeft ervoor gezorgd dat koffiedrinken cool is. Amerikanen spenderen graag een paar dollars aan de beleving van Starbucks. Deze liefhebbers kun je ook weer kwijtraken door je niet aan je bestaande concept te houden. Mensen die vinden dat je iets doet dat niet bij het merk past. Uitbreiding van de producten betekent nu misschien betere resultaten, maar is dat in de toekomst ook zo?


Bron: Sprout.nl