Koffieketen Starbucks vergroot omzet en winst
Koffieketen Starbucks heeft uitstekende zaken gedaan in het derde kwartaal van zijn gebroken boekjaar. Zowel de winst als de omzet zijn gegroeid. Azië en Europa deden het uitstekend, maar ook in thuisland de Verenigde Staten behaalde de koffieketen goede cijfers.
Starbucks wist wereldwijd meer klanten naar zijn koffiebar te lokken, wat leidde tot een kwartaalomzet van 4,9 miljard dollar, ruim 10 procent meer dan een jaar eerder. De winst steeg met ruim 22 procent naar 626,7 miljard dollar. Topman Howard Schulz is uitermate tevreden met deze cijfers, volgens hem een duidelijk bewijs dat de populariteit van de koffieketen onverminderd hoog blijft.
Bij de presentatie van de kwartaalcijfers afgelopen week bleek dat vooral in China en andere Aziatische landen de koffieketen populair was. In die landen behaalde de keten een omzetgroei van maar liefst 11 procent. Maar ook in de Verenigde Staten groeide de omzet met 8 procent. De omzet in Europa, het Midden-Oosten en Afrika bleef achter met 3 procent.
Veranderingen bij koffieketen Starbucks
De afgelopen jaren kende de koffieketen ook moeilijkere tijden, vooral in Europa. De omzet en de winst liepen terug en de keten lag onder vuur vanwege belastingontwijking. Maar sinds het bijvoorbeeld is overgestapt op een franchisemodel, is afgestapt van enkel A-locaties en dus ook op meer afgelegen plaatsen winkels heeft geopend en het meer mobiele verkooppunten heeft geopend (bijvoorbeeld Starbucks koffie in de trein) gaat het weer crescendo.
Bron: Telegraaf