De Internationale dag van de eerlijke handel
Vandaag, 14 mei 2022, is het weer Word Fair Trade Day, de dag om stil te staan bij eerlijke handel. Het sinds 2009 jaarlijks terugkerende evenement is een initiatief van de Internationale World Fair Organization met als doel om meer consumenten bewust te maken van hun keuzes bij levensmiddelen, in de supermarkt of online.
Fairtrade, met het logo de kleuren zwart, groen en blauw, geeft boeren en werknemers in ontwikkelingslanden een eerlijke prijs voor hun producten, zodat ze kunnen leven van hun werk en kunnen investeren in een duurzame toekomst. Samen de wereld eerlijk maken, met gelijke kansen voor iedereen. Het fairtrade logo op de verpakking van koffie geeft aan dat die boer die de koffie voor jou heeft verbouwd er een eerlijke prijs voor heeft gekregen. Wereldwijd zijn er meer dan een miljoen kleine producenten aangesloten bij dit systeem. In Nederland zijn er 11 Fairtrade gemeenten en 52 in oprichting
Stichting Max Havelaar
In Nederland kreeg de fairtrade beweging in 1988 een eigen stichting, Stichting Max Havelaar. Het keurmerk startte destijds door een noodkreet van Mexicaanse koffieboeren en een Nederlandse hulporganisatie. Max Havelaar ontwikkelde zich tot het enige onafhankelijke fairtrade-keurmerk voor voedsel waarvan de producenten in Latijns-Amerika, Afrika of Zuidoost-Azie door de afnemers een hogere prijs dan de wereldmarktptijs wordt betaald. Daarnaast ontvangen de producenten hier bovenop nog een extra premie. Het keurmerk is niet alleen op koffie of thee te vinden, maar ook bijvoorbeeld op ijs, chocolade, cacao, rijst, wijn, bier en fruit. Zie bijvoorbeeld ons Fair Trade Original assortiment, van koffie, thee tot suiker en honing. In Nederland zijn er op dit moment meer dan 300 producten met het keurmerk verkrijgbaar en zelfs Internationale merken als Ben & Jerry’s en Starbucks gebruiken het keurmerk/
Fairtrade 2.0
Guido van Staveren van Dijk van Moyee Coffee vindt het hoog tijd worden voor fairtrade 2.0, namelijk fairchain. Fairchain is gericht op transparantie in de keten, dit moet ervoor zorgen dat de winst in de hele keten eerlijk wordt verdeeld. De klant kan uiteindelijk, bijvoorbeeld via een app, zien welke weg de koffie heeft afgelegd. Waar fairtrade zich dus richt op de grondstoffen en de boeren richt fairchain zich op de hele keten. Bij koffie bijvoorbeeld van de koffieboon, tot het branden van de koffie en de verkoop.
Bron: IsGeschiedenis.nl