Koffietrends voor het komende jaar 2017


espressoWat zijn de trends op koffiegebied voor het aankomende jaar 2017? De afgelopen jaren is koffie ´hot´ geworden en heeft het barista vak zich steeds verder ontwikkeld. In 2016 is bijvoorbeeld trend geworden om koffie steeds vaker als ingrediënt voor koude dranken te gebruiken of om koffie te serveren met hartige of frisse gerechten en niet alleen met zoete gerechten.

De 7 trends op koffiegebied voor 2017

Koude koffie

De trend van koude koffie, ingezet in 2016, als ingrediënt voor koude dranken zet zich door in 2017. In de Verenigde Staten is ‘Cold Brew’ echt hot, bijvoorbeeld een hip koffiecafé zonder tap is er ondenkbaar. Maar niet voor een tapbiertje, maar voor bijvoorbeeld een Cold Brew Tonic, een koud gezette koffie gemend met jus d’orange/gember siroop (combinatie van water, suiker, jus d’orange, suiker, kardemom en sinaasappelschil). Of koffiebier, een combinatie van echte koffie en bier. Ook de Italiaanse koffiebranderij Illy heeft een koud drankje op de markt, de Illy Issimo, een samenwerking tussen Illy en The Coca-Cola Company.

Bijzonder water

De kwaliteit van water is uiterst belangrijk, want koffie bestaat immers voor 98 tot 99 procent uit water. Topbarista’s zijn er duidelijk over, de kwaliteit van water is bepalend voor de smaak van koffie. De meeste koffiemachines zowel thuis als in een koffiebar zijn voorzien van een waterfilters, voor het zuiverste water. In 2017 het verschil als koffiebar maken door je gasten voor een bepaald water te laten kiezen?

Koffie en food

Foodpairing met een duur woord genoemd. Ook deze trens is in 2016 al begonnen maar zet zich nog verder door. De smaak van koffie is de laatste jaren zover doorontwikkeld, zodat koffie al lang niet meer bitter hoeft te zijn. Een combinatie met zoet hoeft dus absoluut niet. Bij bepaalde specialty coffees past een combinatie met zoet, zoals een zoete appeltaart juist helemaal niet.

Plantaardige recepten

Gezonde ingrediënten zijn niet alleen hip, maar ook lekker en gezond. Amandelmelk, speltmelk of sojamelk zijn een enorme trend aan het worden. Dolce Gusto Soja cappuccino is nog niet overal verkrijgbaar, maar al wel een hit aan het worden.

Koffie die rekening houdt met de klimaatproblematiek

Traditioneel minder goede koffiesoorten worden herontdekt, omdat gevoelige koffiesoorten het zwaar hebben steeds moeilijker verkrijgbaar worden. Oosten mislukken door de opwarming van de aarde en de verandering van het klimaat. Het klimaat wordt belangrijk, ook als marketingtool.

Koffieproeverijen

Koffieproeverijen als event, worden steeds vaker georganiseerd. Nieuwe gasten over de vloer, een sterke samenwerking met je leverancier en het vergroot de naamsbekendheid van je koffiebar. Waarom niet wekelijks? Een horecaondernemer weet immers dat je zaak niet altijd zo maar gevuld is

On-site roasting

De geur van versgebrande koffie, wat is er lekkerder? Weinig horecaondernemers branden nu zelf zijn koffie, maar het lijkt de trend voor 2017 te gaan worden. Uit cijfers blijkt dat de handel in groene koffiebonen flink toeneemt, een duidelijk signaal dus dat het zelf branden van koffie steeds populairder wordt.


Bron: Hospitality Management