10 feiten over Nespresso

Nespresso is het koffie zetsysteem dat ontwikkeld is door Nestlé. Het bedrijf is gevestigd in Lausanne en wordt geleid door Richard Girardot. De naam Nespresso is een samenvoeging van Nestlé en espresso. De koffie in de Nespresso capsules is zuurstofvrij (enkel met stikstof) in een alumiunium capsule verpakt waardoor de koffie lang vers maakt. De koffiemachine opent de Nespresso capsule en perst er met een druk van 19 bar heet water doorheen. Het resultaat ... een heerlijke espresso. Het aandeel van Nespresso in de wereldmarkt voor espresso koffiemachines bedraagt ongeveer 27%.

Nespresso staat bekend vanwege de constante innovaties, een onvermoeibare groei en uitstekende winstcijfers. En natuurlijk om George Clooney. Onderstaand 10 leuke feiten over Nespresso:
2,5 miljard
De omzet van Nespresso bedroeg in 2010 3,2 miljard Zwitserse frank, of 2,5 miljard euro. Ter vergelijk: 10 jaar geleden bedroeg de omzet 132 miljoen euro, oftewel het bedrijf heeft de afgelopen jaren een stormachtige groei doorgemaakt. De omzet komt voor 60% uit Europa, 20% uit Frankrijk en 20% uit de rest van de wereld.
22.700
Sinds 2008 wordt de koffie voor de Nespresso capsules in de Nespresso fabriek in Avenches in het kanton Vaud in Zwitserland geproduceerd. Hier staan 13 productielijnen 7 dagen per week en 24 uur per dag te draaien om te kunnen voldoen aan de 100.000 wekelijkse bestellingen. De Nespresso fabriek is 22.700 vierkante meter groot, dat is dezelfde oppervlakte als 7 voetbalterreinen.
5.500
Dit is het aantal medewerkers, verspreid over 50 landen, dat er werkzaam zijn bij Nespresso, zowel in het business-to-business als in de business-to-consumer tak. Ter vergelijk: in 2000 waren er 331 medewerkers in dienst van Nespresso.
6 miljard
Het aantal verkochte Nespresso capsules in 2010. Ter vergelijk: in 2000 werden er 450 miljoen capsules verkocht
12.300
Wereldwijd worden er elke minuut 12.300 kopjes Nespresso koffie gedronken, gemaakt uit de Nespresso capsules.
20
Dit is de brutomarge, 20 centiemen, die Nespresso als winst maakt op elke verkochte Nespresso koffiecapsule. De koffiezetapparaten van Nespresso waren eerst alleen geschikt voor de Nespresso capsules, maar inmiddels ook voor de L'Or Espresso capsules van Douwe Egberts. Vandaar ook alle rechtszaken van Nestlé tegen Douwe Egberts, want de combinatie van machines die enkel de eigen capsules kunne gebruiken, is de kip met de gouden eieren
1976
Het jaar van de uitvinding van de Nespresso koffiecapsules. Uitgevonden door Eric Favre,in die tijd een gewone medewerker van Nestlé. Hij vond zijn inspiratie voor deze uitvinding in de Romeinse koffiebars die hij tijdens zijn vakantie in Italië had gezien. Hij haalde destijds zijn werkgever over deze koffiecapsules te laten patenteren en op die manier verloor hij in één klap zijn intellectuele rechten. Sindsdien heeft hij een systeem van capsules ontwikkeld voor Lavazza (Lavazza A Modo Mio) en nu is hij bezig met een gelijkwaardig project voor thee.
43 miljoen
Het reclamebudget van Nespresso in 2010. Nespresso was hiermee de belangrijkste adverteerder in zijn sector in Frankrijk
5 miljoen
Sinds 2004 is George Clooney ingezet voor de promotie van de Nespresso koffiecapsules. Met zij bekende slogan: Nespresso... What else? Hij is geselecteerd door de leden van de Nespresso Club en zijn gage per spot zou zo'n 5 miljoen euro zijn. Maar ... wie kent hem niet? Hij heeft het merk Nespresso wereldwijd een enorme bekendheid gegeven.
215
Wereldwijd heeft Nespresso 215 winkels. Chique boetieks die essentieel zijn om een relatie met de klant op te bouwen. De winkels geven de klant een exclusieve en luxueuze ervaring bij de aankoop van de koffiecapsules, je krijgt de indruk tot een geselecteerd groepje vips te behoren. Wereldwijd worden er 35% van de koffiecapsules via de eigen Nespresso winkels verkocht. Toch is internet veruit het belangrijkste verkoopkanaal voor de capsules, namelijk 51% wordt er verkocht via het internet.
Bron: Vacature.com