Koffiebelasting in Duitsland


Wekelijks doen tienduizenden Duitsers inkopen in Nederland, vaak net over de grens. Een belangrijke reden hiervoor is de prijs van de koffie die in Nederland aanzienlijk voordeliger is dan in Duitsland. Daarnaast is bier en frisdrank vaak voordeliger in Nederland.


In Duitsland betaald men koffiebelasting, kaffeesteuer genoemd. Onze oosterburen betalen in eigen land een accijns van € 2,19 per kilo geroosterde koffie en maar liefst €4,78 per kilo oploskoffie. Ook cappuccino, ijskoffie en koffiehoudende bonbons ontspringen de accijnsverhoging niet. Koffie is hierdoor in Duitsland fors duurder dan in andere landen. De schatting is dat de fiscus in Duitsland door de kaffeesteuer jaarlijks ruim één miljard euro binnenkrijgt.


Duitsers in de grensstreek kopen daarom vaak hun koffie in grenswinkels net over de grens, tankstations of internetwinkels in Nederland. De prijsverschillen kunnen oplopen tot bijna € 4,- per kilopak koffie. En daarnaast moet er in Duitsland ook nog BTW worden afgedragen, 7% in de detailhandel en 19% in de horeca.


De regel is dat Duitsers in andere landen voor eigen gebruik maximaal 10 kilo onbelast mogen invoeren. Maar eerlijkheid gebied te zeggen dat er weinig controles zijn en er vaker een waarschuwing dan een bekeuring wordt uitgedeeld.


Kwartje van Kok

Nederland kent bijvoorbeeld het kwartje van Kok, een accijnsverhoging op autobrandstof in Nederland. Deze regel was destijds een onderdeel om van een pakket maatregelen om de tekorten op de rijksbegroting terug te dringen, ontstaan door economische stagnatie. Benzine werd € 0,083 duurder en diesel €0,0318, exclusief BTW. Volgens het kabinet Balkenende wordt het kwartje van Kok nu gebruikt voor inversteringen in wegen en voor het onderhoud van vaarwegen en openbaar vervoer.


De kaffeesteuer is dus de reden dat tankstations of winkels op de grens van Nederland en Duitsland vaak een uitgebreid assortiment koffie hebben en waarom er massaal bijvoorbeeld in Nederland koffie door onze oosterburen wordt gekocht.