Italiaanse Lavazza wil internationaal groeien


Het Italiaanse koffiemerk Lavazza wil flink groeien. Op haar thuismarkt Italië is het merk volgens eigen zeggen al dé marktleider op het gebied van espresso koffie. Wereldwijd wordt het merk al in meer dan 90 landen verkocht, heeft het bedrijf al meer dan 2000 medewerkers en gaat de omzet al richting de 2 miljard euro. Maar…. dit is nog niet genoeg.

Lavazza wil voornamelijk internationaal groeien en staat daarbij zeer open om (kleinere) niet Italiaanse koffiehuizen over te nemen. Het koffiemerk maakt in 2013, de exacte cijfers van 2014 zijn nog niet bekend, de helft van de omzet buiten Italië. En dit percentage moet flink groeien volgens vicepresident Giuseppe Lavazza. Hij wil zonder een euro in te leveren in Italie, de omzet buiten het thuisland Italië naar de 70% hebben.

Overname van merk van Douwe Egberts

Lavazza heeft een aantal maanden geleden een bod gedaan op de koffiemerken L’Or en Grand’Mere. Deze merken moest door de fusieplannen van het Amerikaanse Mondolez en Douwe Egberts door de anti-trustautoriteiten afgesloten worden. Zie ook ons eerder nieuwsbericht: fusie tussen Douwe Egberts en Mondolez akkoord. Het Italiaanse Lavazza heeft in een eerder stadium een bod van 600 miljoen euro op deze beide merken gedaan.

Maar… afstoten van de beide koffiemerken L’Or en Grand’Mere is volgende de anti-trustautoriteiten nog niet genoeg. In de koffieconsumentenmarkt zijn er dan volgens de toezichthouder nog steeds te weinig grote spelers. Nestlé, bekend van merken als Nespresso, Dolce Gusto en Nescafé, is de grootste speler op koffiegebied ter wereld. En het nieuwe fusiebedrijf Douwe Egberts en Mondolez zou het tweede koffiehuis van de wereld worden.

Van de anti-trustautoriteiten moeten Douwe Egberts en Mondolez het grotere merk Carte Noir afstoten. Lavazza heeft al te kennen gegeven wel interesse te hebben in het merk Carte Noir, maar deze maand moeten de exacte eisen van de antitrust bekende gaan worden.

Bron: WijItalie.nl