Ethical Coffee Company wil dat Nespresso stopt met lastercampagne

Ethical Coffee Company (ECC) heeft in Frankrijk een officiële klacht tegen het Zwitserse Nespresso ingediend. Het wil dat Nespresso stopt met denigrerende uitlatingen aan het adres van de concurrentie.

De Parijse rechter moet zich nu over de zaak buigen en uitspraak doen over eventuele kwaadsprekerij van Nespresso. De letterlijke beschuldiging is dat Nespresso een systematische lastercampagne, zowel via de directe als indirecte, voert tegen de concurrentie. Zowel via de eigen Nespresso club als via blogsites op internet en verkooppunten van koffiemachines.

Ethical Coffee Company

De Ethical Coffee Company is opgericht door Jean-Paul Gaillard. Gaillard was van 1988 tot 1997 de CEO van Nespresso en de oprichter van de Nespresso Club (het exclusieve concept om de Nespresso capsules via internet te verkopen). De ECC verkoopt goedkopere en milieuvriendelijkere koffiecapsules dan Nespresso. De capsules zijn 20% goedkoper en daarnaast gemaakt van natuurlijke vezels en biologisch afbreekbaar in een periode van een halfjaar.

De markt voor koffiecapsules

De markt voor koffiecapsules is tegen 2014 maar liefst 6,6 miljard euro groot, volgens Euromonitor. Marktleider met meer dan 50% binnen deze markt is Nespresso met haar koffiecapsules. Inmiddels wordt Nespresso uitgedaagd door meerdere merken, zoals L'Or EspressO van Douwe Egberts, Espresso XO en Domino. Andere merken koffiecapsules in deze categorie zijn Illy MIE capsules. Nescafé Dolce Gusto en Lavazza A Modo Mio.

ECC en Nespresso kennen elkaar al goed uit eerdere rechtszaken. Al ging het initiatief bij eerdere rechtszaken altijd van Nespresso uit omdat zij via gerechtelijke weg de bescherming van patenten wou afdwingen. Eind juni stelde in Zwitserland een rechter echter in het ongelijk en ook in het Duitse Düsseldorf verloor Nespresso in augustus een rechtszaak.

Bron: Retaildetail.eu