Sterke groei koffie omzet Brazilië voor Sara Lee


In Brazilië is de binnenlandse koffiemarkt veel sneller gegroeid ten op zichten van de andere markten, de Verenigde Staten en Europa. In Brazilië was de groei afgelopen jaren 3% tot 5% per jaar.


Sara Lee is in 1998 op de Braziliaanse koffiemarkt gekomen en heeft daar nu al een marktaandeel van 22%. Dat is een tweede positie. Het merk Pilao staat op de eerste plaats.


Binnen de Braziliaanse koffiemarkt is er meer de focus op luxere koffieproducten en sprake van invoering van innovaties. Dit zegt de marketing manager van Sara Lee Ricardo Souza. Hierdoor ziet Sara Lee haar leidende marktpositie groeien.


Luxere koffiemerken hebben hoge marges en het aandeel van deze merken in sneller gegroeid dan het gemiddelde van de markt sinds in Brazilië de economie snel groeit. Souza geeft aan dat vroeger de grootste koffieproducent zijn producten van inferieure kwaliteit op de eigen Braziliaanse markt afzette en de producten van betere kwaliteit exporteerde naar voornamelijk de Verenigde Staten en Europa. Tegenwoordig is dit niet meer zo. Ook de betere kwaliteitsproducten worden ook op de eigen binnenlandse markt afgezet.


Sinds de economie is Brazilië groeit en de welvaart stijgt, profiteren ook steeds meer Brazilianen hiervan. Ze gaan ook steeds vaker buitenshuis koffie drinken in restaurants en cafés, geeft de Souza van Sara Lee aan.


Sara Lee heeft onlangs de Senseo koffiepads geïntroduceerd op de Braziliaanse markt. Dit hebben zij in samenwerking gedaan met de koffiezetapparaatmaker Koninklijke Philips Electronics NV. De Senseo koffiepads slaan goed aan op de Braziliaanse markt.


De Braziliaanse koffiemarkt van Sara Lee valt onder de koffie- en thee-activiteiten. Deze worden afgesplitst en komen onder het bedrijf DE Masters Blenders 1753 te vallen. Dit bedrijf gaat op 30 juni aanstaande naar de Amsterdamse beurs, zoals te lezen is in het bericht van 15 maart 2012 op www.koffievergelijk.nl


Bron: rtl.nl