Kraft Foods, o.a. bekend van de koffiemerken Café Hag en Jacobs, en Nestlé, bekend van Dolce Gusto en Nescafé, gaan samenwerken. Beiden trekken de portemonnee en investeren in een fabriek om aluminium te recyclen. Het gaat om het aluminium waarmee blikjes en koffiecapsules worden gemaakt. Kraft Foods en Nestlé zijn nog op zoek naar meerdere investeerders.
Deze recyclingtechniek voor aluminium producten is grotendeels ontwikkeld door de Britse Cambridge universiteit. De verwachting is ook dat de fabriek zich in Groot-Brittannië zal gaan vestigen. Nestle is op dit moment (Dolce Gusto capsules) de grootste koffieverkoper ter wereld, op de voet gevolgd door de huidige nummer twee Kraft. Sara Lee, producent van Senseo en Douwe Egberts is op dit moment wereldwijd de derde speler.
Bron: Consudel
Volgens Holger Preibisch, algemeen directeur van het Duitse Koffieverbond in Hamburg, is Duitsland aan het veranderen in een echt koffieland. Een kopje koffie is voor de Duitse automobilist vaak al belangrijker dan een tankbeurt.
De Duitsers drinken op dit moment gemiddeld 150 liter koffie per persoon per jaar. En dat in vergelijking met het koffieland Nederland waar de consumptie op zo’n 147 liter koffie per persoon ligt.
Een auto is voor de Duitser echt een heilige koe. Gemiddeld is een Duitse automobilist 21 minuten onderweg naar het werk. En zelfs in die tijd nuttigen Duitsers tegenwoordig al graag een kopje koffie.
De tankstations spelen op deze trend in door koffie drinken een echte belevenis te laten worden. Aral is met 1080 Petit Bistro’s koploper in gastronomie bij tankstations. Waar de totale koffieomzet in 2010 in Duitsland daalde nam de omzet van warme dranken in dezelfde periode bij Aral juist met 12,7% toe. Ter indicatie: ruim 60.000 klanten bestellen dagelijks een latte macchiato of espresso bij Aral.
Bron: Tankpro.nl
In de supermarkten van C1000 en Jumbo zijn op dit weinig tot geen Senseo koffiepads te vinden. De inkooporganisatie van de C1000 en Jumbo, Bijeen, heeft namelijk een conflict met Douwe Egberts over de prijs.
Doordat de Senseo koffiepads Regular en Dark Roast niet meer verkrijgbaar zijn hebben de retailers kaartjes bij het schap opgehangen. Kaartjes met de vermelding dat er gesproken wordt met de leverancier om voor u scherpe prijzen te bedingen.
Het is niet de 1e keer dat inkooporganisatie Bijeen en Douwe Egberts onenigheid hebben over prijzen. In 2010 was er al een hoogoplopend conflict over de prijsverhogingen die Douwe Egberts wilde doorvoeren. Deze prijsverhogingen werden geweigerd door Bijeen en ook toen waren er tijdelijk geen koffiepads meer te koop in de C1000 en Jumbo winkels.
Bron: Drimble.nl
De Senseo koffiepads is (tot op heden) de grootste productintroductie van deze eeuw. Uit onderzoek door SymphonyIRI blijkt dat de Senseo van Douwe Egberts in 1 jaar tijd 102,5 miljoen euro heeft opgeleverd. Op de 2e plaats staat Danona Activa met 40,7 miljoen euro en Unox soep stazakken bezit de 3e plaats met 38 miljoen euro.
De 10 grootste productintroducties van de afgelopen elf jaar waren in totaliteit goed voor een supermarktomzet van 365 miljoen. De totaalomzet van alle supermarkten bedraagt in dezelfde periode 32 miljard euro. Op zich dus slechts 1,14%, maar… het is wel substantieel als je kijkt naar het totale aantal producten. Nederlandse supermarkten hebben tussen de 6000 en 32000 producten.
Senseo heeft de afgelopen 10 jaar haar marktaandeel zijn stijgen naar 17%.
Bron: Profnews
De Amerikaanse restaurantketen Burger King start in Duitsland samen met Sara Lee, bekend van Douwe Egberts en Senseo, in de koffieshops. De Burger King Coffeebar. Jaarlijks moeten er 100 filialen van de restaurantketen worden gemoderniseerd waarbij 90% met een koffieshop wordt uitgerust.
Topman Andreas Bork van Burger King Duitsland heeft dat bekend gemaakt. Dit jaar zullen in Duitsland nog 25 nieuwe filialen worden geopend. Burger King wil de concurrentiestrijd verder aangaan met McDonald’s. De komende jaren zullen er jaarlijks nog een paar honderd nieuwe vestigingen in Duitsland van Burger King bijkomen. En er zijn al ruim 700 Burger King restaurants in Duitsland.
Voor Sara Lee is dit erg goed nieuws. Onlangs heeft men als klant al McDonald’s kwijtgeraakt die is overgestapt naar het Italiaanse koffiemerk Segafredo. En zo schijnen er de laatste tijd nog meer accounts bij Sara Lee weggegaan te zijn.
In de Burger King Coffeebars zal het horecamerk van Sara Lee geschonken gaan worden, Piazza d’Oro.
Bron: Out-of-Home SHOPS
Groene thee, volgens velen één van de meest gezonde dranken om te drinken. Het zou kanker en hart- en vaatziekten tegengaan, de spijsvertering stimuleren, je zou ervan afvallen en het zou veroudering tegengaan. Witte thee zou zelfs nog gezonder zijn dan groene thee. Maar klopt dit allemaal wel? Zijn groene thee en witte thee wondermiddelen? En gezonder dan gewone (zwarte) thee?
Zwarte, groene en witte thee worden allemaal gemaakt van de camellia sinensis plant. Witte thee van de jonge knoppen, groene en zwarte thee van de bladeren. Voor de groene thee worden de bladeren onmiddellijk na het plukken gedroogd en gestoomd zodat fermentatie onmogelijk is. Voor zwarte thee worden de bladen juist aan zuurstof blootgesteld.
In thee zitten plyfenolen. Dat zijn antioxidanten die de schadelijke invloed van zuurstof en vrije radivalen in het lichaam kunnen afremmen. En deze vrije radicalen spelen een rol bij het ontstaan van kanker, hart- en vaatziekten en verouderingsprocessen. Maar… verwacht geen wonderen van een kopje thee want de hoeveelheid antioxidanten is zeer beperkt. En ook in producten als (rode) wijn, tal van groenten en fruit zoals uien en appelen zitten polyfenolen. Negatieve effecten. Heeft thee dat ook? Jazeker, in groene, witten en zwarte thee zit theïne (een stof die vergelijkbaar is met cafeïne). Een stofje dat slapeloosheid kan veroorzaken. Twee koppen groene of zwarte thee bevatten ongeveer evenveel cafeïne als één kop koffie. Kun je dus niet slapen van koffie? Stap dan ook zeker niet in de avonduren over op (groene) thee. Daarnaast bevat thee ook tannines die de ijzeropname kunnen afremmen en zodoende een ijzergebrek kunnen veroorzaken.
Bron: Gezondheid.be
De hoge koffieprijzen zorgen ervoor dat fairtrade organisaties als Rainforest Alliance keurmerk en Max Havelaar moeilijk aan ‘eerlijke’ koffiebonen kunnen komen. Ze kunnen moeilijk aan alle Fairtrade eisen voldoen. Zijn de hoge koffieprijzen dan dus goed of juist niet voor de ontwikkeling naar ‘eerlijke’ koffie? Koffieboeren krijgen altijd van de fairtrade cooperaties een gegarandeerde minimumprijs voor hun koffie. Het keurmerk geeft boeren zekerheid waardoor ze niet zijn overgeleverd aan de prijsvorming op de vrije markt. Als eindgebruiker betaal je iets meer voor fairtrade koffie. Door de hoge koffieprijzen verkopen boeren hun oogst echter liever aan opkopers dan aan hun eigen fairtrade coöperaties.
De fairtrade coöperaties spreken met de boeren ruim van tevoren een prijs af. Doordat echter die minimumprijs nu ruim wordt overstegen door de marktprijs van koffie, kunnen boeren vaak de verleiding niet weerstaan om koffiebonen buiten de coöperaties te verkopen.
Bron: wereldburgerst.tv
Nestlé, producent van de Nespresso capsules, heeft de eerste slag gewonnen tegen de namaak Nespresso capsules.
Het federale gerechtshof in Zurich heeft in het door Nestlé’s aangevraagde hoger beroep besloten dat discounter Denner de eigen koffie-capsules, NexPod genomend, uit de schapppen moet halen. Opmerkelijk omdat juist afgelopen maart een rechtbank in St. Gallen had besloten dat Denner de capsules weer in de schappen mocht leggen.
Nestlé vecht in vele landen in Europa tegen fabrikanten die Nespresso-geschikte capsules namaken. In Nederland en Frankrijk loopt een rechtszaak tegen Douwe Egberts-moeder Sara Lee. Sara Lee heeft onder de naam l’Or Espresso verschillende smaken capsules die geschikt zijn voor de Nespresso koffiemachines.
Het blijft nog even spannend wat het effect van deze uitspraak is op de rechtszaken tegen de l‘Or Espresso capsules van Sara Lee. Volgens Analist Jean-Philippe Bertschy van Vontobel is de uitspraak goed nieuws voor Nestlé maar nog geen garantie voor een goede afloop in Nederland en Frankrijk. Het blijft dus nog even spannend.
Wordt vervolgd.
Bron: Drimble.nl