Koffie verkleint je kans op bepaalde soorten huidkanker, zogenoemde non-melanome huidkanker. Volgens Amerikaans onderzoek verkleint elk kopje koffie dat je op een dag drinkt de kans zelfs met 5 procent.
Binnenkort dus cafeïne als toevoeging in zonnebrandcrèmes? Of je huid insmeren met koffie? Cafeïnevrije koffie verkleint de kans op zulke kanker niet. En ook thee, dat ook cafeïne bevat, heeft veel minder effect dan koffie met cafeïne. Het is dus de cafeïne die voor het kankerverminderende effect zorgt. Cafeïne blijkt de werking van het gen ATR af te remmen. Maar ... cafeïne beïnvloed wel meer genen.
Het ATR-gen speelt een sleutelrol bij de kankerremmende werking van koffie. Maar dit ATR-gen doet nog meer ... Het zorgt er namelijk voor dat DNA-schade wordt gerepareerd. Schade die ontstaan kan zijn door foutjes bij de celdeling, maar ook door invloeden van buitenaf (zoals UV-licht). Het is dus ook zeker een belangrijk gen. Uit het Amerikaanse onderzoek, gedaan op muizen met weinig actief ATR-gen, bleek dat beschadigde cellen doodgingen in plaats van herstelden. Het ATR-gen is dus erg belangrijk.
Conclusie is dat nog meer onderzoek nodig is om te onderzoeken of cafeïne een rol kan spelen bij het afremmen van kanker.
Bron: Wetenschap24
Volgens het Amerikaanse onderzoeksinstituut Techomic blijven koffie en thee de meest verkochte non-alcoholische dranken in de restaurants in de VS.
Koffie en thee zijn tezamen goed voor 41 procent van de verkoop van non-alcoholische dranken. Onder de noemer koffie en thee worden ook de speciale koffies en ice tea gerekend.
Alle koffie en speciale koffies zijn goed voor 20,7 procent van de verkoop. Er wordt ongeveer even veel thee en ice tea gedronken als koffie, namelijk 20,6 procent. Frisdrank tenslotte staat op de 3e plaats met 13,6 procent op de ranglijst van non-alcoholische dranken in de restaurants in de VS.
Bron: FoodService Instituut Nederland
Granizado de café is een drankje dat in de dertiger jaren in Spanje razend populair was. In menig café, restaurant of in het park liet je door het drinken van Granizado merken dat je met de tijd meeging. Een Granizado gemengd met citroenlimonade wordt ook wel mazagran genoemd.
Een Granizado de café is koffie-ijs fijngemalen uit de diepvries.
Tegenwoordig is een Granizado de café nog steeds volop verkrijgbaar in Spanje, van ijssalons tot in bars en restaurants. Zeker voor op een snikhete dag in de ochtend als vervanger van je gebruikelijke kop koffie een absolute aanrader.
Hierbij het recept voor 2 personen:
150 ml zeer sterke koffie
100 gram suiker
250 ml water
Verhit in een pan het water en de suiker en blijf roeren tot de suiker gesmolten is. Laat het geheel een paar minuten koken.
Zet een pot hele sterke (espresso) koffie en voeg deze aan het suikermengsel toe.
Schenk het geheel in een voor de vriezer geschikte bak. Vul de bak echter maar voor 2/3e zodat je het geheel later goed kunt roeren.
Zet de Granizado in de vriezer en laat het daar 30 minuten staan. Haal na 30 minuten de bak eruit en men alles goed door elkaar. Maak desnoods met een vork de stukken bij de randen die al bevroren zijn los en meng alles goed. Blijf het mengen herhalen totdat je een nog niet helemaal bevroren smeuïge massa hebt.
En serveer dan de heerlijke Granizado de café in glazen met een rietje of een lepeltje.
Bron: Bijzonder Spaans
Cafeïnevrije koffie verrijkt met het antioxidant chlorogeenzuur blijkt positieve effecten op je lichaam te hebben. Het zorgt voor meer alertheid, verminderde geestelijke vermoeidheid en minder hoofdpijn.
Onderzoekers van Nestlé Research hebben bij 39 gezonde ouderen naar het effect van chlorogeenzuur. Ze vergeleken de geestelijke gesteldheid van reguliere cafeïnebevattende koffie met die van een normale cafeïnevrije koffie en cafeïnevrije koffie verrijkt met chlorogeenzuur. Koffie met cafeïne gaf het beste resultaat.
Maar ... bij de verrijkte cafeïnevrije koffie was een duidelijk zichtbare verbeterde alertheid, verminderde geestelijke vermoeidheid en minder gevallen van hoofdpijn.
Volgens onderzoeker Beata Silber van Nestlé Research is de betekenis van deze resultaten van belang voor alle voedingsmiddelen. Maar uiteraard ook voor koffie.
Bron: Nieuws voor Diëtisten
Nestlé, de maker van de koffiemerken Nescafé, Dolce Gusto en Nespresso verwacht dat de omzetgroei dit jaar aan de bovenkant van de eigen verwachting uitkomt.
Net als de concurrenten Unilever en Sara Lee (o.a. bekend van Douwe Egberts) heeft ook Nestlé te maken gehad met sterk gestegen grondstoffenkosten. Nestlé, 's werelds grootste voedingsmiddelenfabrikant, heeft het eerste halfjaar van 2011 gedwongen de prijzen moeten verhogen en de kosten naar beneden moeten brengen om de hogere kosten op te vangen. Gemiddeld was de prijsverhoging 2,7%.
De omzet, exclusief overnames, desinvesteringen en valuta-effecten, in de eerste 6 maanden van 2011 was 7,5%. in dezelfde periode zijn er 4,8% meer producten verkocht.
En dat was een uitstekend resultaat, beter zelfs dan wat analisten hadden verwacht. Nestlé zelf verwacht dat de omzet in 2011 aan de bovenkant van de afgegeven prognose van 5%-6% uitkomt. Inmiddels is Nestlé ook gestopt met het inkopen van eigen aandelen.
Bron: FD.nl
Koffieketen Starbucks is in een stevig conflict verwikkeld met de nazaten van de eeuwenoude rechter Bao. Het conflict gaat over het gebruik van de beeltenis van de eeuwenoude rechter op koffiekoppen van Starbucks. De bewuste koppen werden door Starbucks als souvenir verkocht.
De beroemde Chinese rechter uit de 11e eeuw, beter bekend als Bao Gong, was een belangrijke man ten tijde van de Chinese Song Dynastie. Hij diende als voorbeeld voor velen vanwege zijn afschuw voor corruptie en zijn sterke rechtvaardigheidsgevoel.
De mokken gingen als warme broodjes over de Chinese toonbank. Volgens de Chinese krant Shanghai Daily werden er zelfs in een lokale Starbucks vestiging in 2 uur meer dan 100 mokken verkocht. En dat voor een prijs van 90 yuan, € 9,88, per stuk.
De nabestaanden zijn not amused dat hun voorouder wordt gebruikt om geld mee te verdienen. Volgens hen had de rechter nooit gewild dat anderen een slaatje zouden slaan uit zijn bestaan. Daarnaast vinden ze de prijs van de koffiemok veel te hoog en de afbeelding niet lijkend. Bovendien zijn de nabestaanden in het bezit van het patent op logo's van hun beroemde voorvader.
Koffieketen Starbucks wordt door de nabestaanden voor de rechter gesleept als ze doorgaan met de verkoop van de koffiemokken. In een reactie geeft Starbucks zelf te kennen de zaak te bekijken en dat het de afbeelding echt rechtmatig heeft gebruikt.
Bron: Z24.nl
Nestlé, onder andere bekend van de koffiemerken Nescafé en Dolce Gusto, gaat een nieuwe koffiefabriek bouwen in Vietnam. De totale kosten van de bouw van de koffiefabriek zijn geschat op 190 miljoen euro.
De fabriek die in 2013 operationeel moet zijn gaat koffie van het merk Nescafé produceren voor de lokale en internationale markt. Volgens Nestlé wordt het een fabriek met state-of-the-art processingtechnologie en een zo laag mogelijk verbruik van water en energie.
De investeringen voor de Vietnamese koffiefabriek vallen onder het Nescafé plan. Dit Nescafé plan is gericht op optimalisering van de koffie supply chain en een directe aankoop bij de koffie telers. Deze koffie telers krijgen als onderdeel van dit plan ook technische ondersteuning vanuit Nestlé.
Bron: EVMI.nl
Als gevolg van het doorrekenen van hogere kosten voor grondstoffen staan de verkopen van Sara Lee onder druk.
Het moederbedrijf van Douwe Egberts ziet de verkopen door de hogere grondstofkosten dalen. Dit bleek uit de resultaten die donderdag 11 augustus door Sara Lee werden gepresenteerd.
Het blijkt dat consumenten massaal kiezen voor goedkopere alternatieven. De hogere grondstofkosten worden door fabrikanten doorberekend in hun producten, maar klanten lijken dit dus niet te accepteren.
Fabrikanten als Unilever en Nestlé, onder andere bekend van Dolce Gusto, hebben de afgelopen maanden ook de prijzen verhoogd zonder effect op de verkoopresultaten.
Sara Lee heeft de afgelopen maanden o.a. op de Pickwick thee en Douwe Egberts koffie verschillende prijsverhogingen doorgevoerd. Dit heeft geresulteerd in een stijging van de netto-omzet in het laatste kwartaal van het gebroken boekjaar met 9 procent tot 2,3 miljard dollar. Het aantal verkochte producten is echter met 6,6 procent gedaald.
Sara Lee is somber over de mogelijkheid om met nog meerdere prijsverhogingen en kostenbesparingen een verdere stijging van de kostprijzen op te vangen.