Wij maken gebruik van cookies om deze website voor u te optimaliseren. Lees meer over ons privacybeleid.
De 10 duurste koffiebonen ter wereld
Veel mensen drinken één of meerdere kopjes koffie per dag. Sommigen drinken na een heerlijke maaltijd graag een zeer exclusief kopje koffie. Maar wat zijn nu eigenlijk de meest exclusieve koffiesoorten ter wereld?
1 Kopi Luwak (€ 180 - € 1000 per kilo)
Kopi Luwak is de duurste koffie vanwege zijn unieke productieproces. De koffiebessen worden door de civetkat Luwak opgegeten, het vruchtvlees verteert en de pit wordt uitgepoept. Deze pit is de koffieboon en krijgen door het proces een unieke smaak en de koffieboon verliest zijn bitterheid. De geringe hoeveelheid koffiebonen worden door de lokale bevolking geraapt en verkocht aan de handelaren die het meeste geld ervoor bieden. Dit is ook de reden dat het aanbod elk jaar anders is en de prijs voor Kopi Luwak heel erg schommelt.
2 Hacienda La Esmeralda Coffee (€ 158 per kilo)
La Esmeralda wordt ook wel de ‘Esmeralda Special’ genoemd. Het is de op één na duurste koffie in de wereld. Per oogst worden er maar 100 zakken gefabriceerd. De aanbod is heel veel lager dan de vraag en dit veroorzaakt de dure prijs. De koffieplant groeit in het bijzondere bergklimaar van West-Panama. Hierdoor heeft de Esmeralda Special een heel speciale smaak en waarschijnlijk is het één van de puurste koffiesoorten.
3 Island of St. Helena Coffee Company (€ 120 per kilo)
De St. Helena koffie komt van het eiland St. Helena in de Zuid-Atlantische Oceaan. De Green Tipped Bourbon Arabica koffieboon groeit alleen maar op dit eiland. Tijdens de ballingschap van Napoleon raadde hij iedereen deze koffieboon aan en zo begon de populariteit. Deze koffieboon is zeer kwetsbaar en zijn verwerkingsproces is gecompliceerd en langzaam, waardoor het één van de meest exclusieve koffieboon ter wereld is.
4 El Injerto Coffee (€ 80 per kilo)
El Injerto koffie komt van een kleine plantage in Guatemala, in de regio Huehuetenango. Deze plantage is niet van plan uit te breiden, ondanks de grote vraag naar de koffiesoort. Deze koffie heeft de eerste plaats gehaald in de toonaangevende internationale Cup of Excellence een aantal jaar geleden. In datzelfde jaar won Los Planos koffie de 2e plek.
5 Fazenda Santas Ines Coffee (€ 76 per kilo)
Volgens de jury van de Cup Excellence is deze Braziliaanse koffie de beste ter wereld, maar niet de duurste. De koffie haalde tijdens deze wedstrijd de hoogste score ooit, namelijk 95,85%.
6 Blue Mountain Coffee (€74 per kilo)
De plantage van deze koffie, Wallenford Estate staat in Jamaica. De grootste afzet hiervan in is Japan, 85%. De Japanners roemen deze koffie om zijn prettige aroma’s en mildheid.
7 Los Planos Coffee (€60 per kilo)
De koffieplanten van Los Planos koffie groeien in Citala. Dit is in El Salvador. In het jaar dat de El Injerto koffie de eerste plaats haalde in de Cup of Excellence, werd Los Planos koffie tweede.
8 Kona Coffee (€ 52 per kilo)
De Hawaiiaanse Kona Coffee stamt al uit 1820. De Britten namen de Braziliaanse koffieplanten mee naar Kona op Hawaï. Deze regio heeft een rijke vulkanische grond. De koffie heeft prettige, milde smaken en een heerlijke nasmaak. En daarom staat de Kona Coffee in de top 10 duurste koffiesoorten ter wereld.
9 Starbucks Rwanda Blue Bourbon, Gatare/Karengera, rwanda (€ 36 per kilo)
Sinds 2004 wordt in de plaatsen Gatare en Karengera in Rwanda Starbuckskoffie aangeplant. Proevers van het bedrijf bezochten de plantages in deze plaatsen. De Rwanda Blue Bourbon koffieboeren planten sindsdien deze variëteit het meeste aan.
10 Coffe Yauco Selecto AA, Porto Rico (€ 36 per kilo)
Koffiekenners geven aan dat de Yauco Selecto koffie de zachtheid heeft van andere eilandkoffies, maar iets meer body en lekkere bitterzoete smaken. De productie is erg weinig, waardoor het een zeer exclusieve koffie is. Van alle kleine plantages op Costa Rico is de Yauco Selecto de beste koffie. Vooral Europeanen waarderen deze koffie
Bron: xead.nl
Mocca d’Or op de Nationale Lunchroomdag
Tijdens de Nationale Lunchroomdag wordt door Koffiebranderij Mocca d’Or geshowd hoe je binnen een lunchroom koffie moet presenteren om te zorgen voor een optimale koffiebeleving bij de klant. De vierde Nationale Lunchroomdag wordt gehouden in de Cooking en Baking Plaza van Levens in Gilze op 19 maart 2012. Het thema is dit jaar ‘ervaar het ambachtelijk genieten’.
Verschillende gerenomeerde foodleveranciers zijn op het evenement aanwezig met hun culichefs om heerlijke en vernieuwende broodjes te presenteren en de bezoekers te laten proeven.
Aan de bar van Mocca d’Or kan je de mooiste en allerbeste cappuccino’s en espresso’s drinken. Eén van de barista’s van Nederland Nick Pruis zal de ‘Latte Art’ presenteren. Dit is het maken van mooie figuren met opgeschuimde melk op espressokoffie. Pruis is derde geworden bij het Nederlandse Kampioenschap Latte Art. Veel barista trainingen van Mocca d’Or aan horecabedrijven worden door Pruis gegeven.
Steeds vaker hoor je binnen de horeca dat producten lekker moeten zijn, maar er ook mooi uit moeten zien. Lunchrooms en restaurants van hoog niveau decoreren daarom hun gerechten op de borden erg mooi. Dit is bij cappuccino precies zo. Door een mooi figuurtje zoals bijvoorbeeld een blaadje of hartje in het melkschuim, ziet de cappuccino er leuker uit. En dat is wat ‘Latte Art’ is: mooie figuurtjes als kunstwerk in het melkschuim maken. Elk jaar zijn hier nationale en internationale kampioenschappen voor.
Wil je ook naar de Nationale lunchroomdag? Meld je dan aan via het inschrijfformulier op de website. Wees er wel snel bij, want vol is vol.
Bron: lunchroom.nl
Recept Bailey’s ijskoffie
Benodigdheden (voor 4 personen):
4 dl vanille ijs
8 dl versgezette koffie
2,25 dl Kahlua of Baileys
Bereiding:
Zet verse koffie. Verdeel de vanille ijs over 4 glazen of grote koppen. Schenk de likeur over het ijs en giet daarna de koffie erbij. Voeg eventueel naar smaak nog wat suiker toe
Bron: kook.rubriek.nl
Een goed espressokopje
Espressokopjes zijn er in alle maten en soorten, materialen en kleuren. Dus waar moet je nou op letten als je een espressokopje wilt kopen. Zelf vindt je het meestal belangrijk hoe het eruit zien, dus het ontwerp speelt een belangrijke rol. Maar bij een espressokopje gaat het vooral om de koffie die erin gaat en wat dus een grote rol speelt, is in welk kopje deze koffie het beste tot zijn recht komt.
Hieronder een aantal tips waar je op moet letten:
De vorm van het kopje:
In kopjes die conisch van vorm zijn komt een espresso wegens zijn weinige hoeveelheid koffie het beste tot zijn recht. Bij deze kopjes is de bovenste diameter niet heel groot, waardoor de oppervlakte spanning minder wordt. De bodem van het espressokopje moet rond zijn om zo de espresso evenredig te verdelen.
Het materiaal van het kopje:
Een espressokopje kan het beste gemaakt zijn van dik porselein. De smaak van een espresso komt het beste tot recht in een goed voorverwarmd kopje. Het porselein zorgt ervoor dat deze warmte goed wordt vastgehouden en de espresso lekker lang warm blijft.
Dit allemaal volgens de site espressokopen.nl
Bron: vanallesoverkoffie.com
Kalender Lavazza 2012 speciale uitgave met zelfportretten
Koffiemerk Lavazza viert dit jaar het twintig jarig bestaan van hun bekende kalenders.
Normaliter maken bekende fotografen altijd de foto's maar speciaal voor dit jaar is er iets speciaals gedaan. Dit jaar staan twaalf fotografen van eerdere kalenders zelf portret voor de kalender.
Lavazza vroeg de artiesten waar ze aan denken als ze een heerlijke kop Italiaanse Lavazza koffie drinken. Beantwoording was vrij, maar het eindresultaat moest een zelfportret zijn met het typische Lavazza kopje in beeld.
Zie Lavazza.com voor de resultaten van deze speciale editie.
Bron: Pleasure of Illusion
Nespresso in oorlog met Marcilla in Spanje
Nespresso is in Spanje naar de rechter in Barcelona gestapt om een verbod te krijgen op de capsules van het merk Marcilla.
Nespresso, het merk van de Zwitserse voedingsmiddelenproducent Nestlé is in meerdere landen in een hevige juridische strijd verwikkelt. In Nederland, Frankrijk en België beschuldigt Nespresso haar concurrenten al van namaak, inbreuken op de patentwetgeving en oneerlijke concurrentie.
Marcilla L'arome Espresso, afgekort Marcilla, is sinds mei vorig jaar te koop in de Spaanse supermarkten en de verkoopcijfers zijn duizelingwekkend. Er werden in nauwelijks een halfjaar tijd maar liefst 65 miljoen capsules verkocht. Een regelrecht schot in de roos voor de Spaanse Sara Lee dochter.
Spanje is voor Nespresso een zeer belangrijke afzetmarkt en het telt dan ook het grootste aantal Nespresso verkooppunten ter wereld. Maar liefst 35 Nespresso boetieks, 20 20 boutiques gourmets bij luxewarenhuis El Corte Inglés en maar liefst 2400 afhaalpunten in postkantoren en handelszaken. In 2011 werden er zelfs zes vestigingen alleen al in Barcelona geopend, ook al is inmiddels de vestiging aan de chique Passeig de Gràcia alweer gesloten.
Bron: Retaildetail.eu
Nestlé bouwt nieuwe fabriek voor Dolce Gusto
Het Zwitsere bedrijf Nestlé gaat een grote koffieverwerkingsfabriek openen in het Duitse Schwerin. In de fabriek moeten vanaf 2014 jaarlijks 2 miljard Dolce Gusto capsules geproduceerd gaan worden voor de Duitse, Scandinavische en Oost-Europese markt.
De fabriek in Schwerin gaat een slordige 220 miljoen euro kosten, krijgt 12 productielijnen en biedt werk aan 450 mensen. Schwerin ligt op ongeveer 100 km van Hamburg. Hamburg is de grootste haven in Europa voor de import van koffie.
Het is alweer de derde locatie waar Nescafé Dolce Gusto capsules worden geproduceerd. In 2006 werd de eerste fabriek in het Britse Tutbury geopend en afgelopen jaar de tweede fabriek in het Spaanse Girona. En nu dus in het Oost-Duitse Schwerin.
Nestlé, onder meer bekend van de Nespresso en Nescafé, lanceerde de Dolce Gusto in 2006. Inmiddels zijn de Dolce Gusto koffiemachines al in 56 landen verkrijgbaar.
Bron: EVMI.nl
Cafeïne shot niet door kop koffie maar inhaler
Voor een goede cafeïne shot hoef je niet meer een flinke kop koffie te nemen, maar kun je binnenkort ook aan de inhaler. In de toekomst dus voor de dagelijkse broodnodige cafeïne niet aan de koffie maar grijpen naar de inhaler AeroShot?
De AeroShot is een inhaler met capsules van 100 milligram cafeïne en ongeveer even groot als een lippenstift. Je zet de AeroShot aan je mond, ademt diep in en de cafeïne wordt als fijn poeder direct opgenomen. De hoeveelheid cafeïne is ongeveer gelijk aan een flinke kop koffie. De trendy inhaler AeroShot is ontworpen door hoogleraar David Edwards van de universiteit Harvard.
De Amerikaanse voedsel- en warenautoriteit is wel bevreesd dat de capsules als partydrug gebruikt gaat worden en is daarom een onderzoek naar de AeroShot gestart.
Volgens de hoogleraar Edwards is de inhaler 100% veilig, al wordt wel geadviseerd om niet meer dan 3 pufjes per dag te nemen. De capsules bevatten geen additieven, zoals taurine. Taurine is een stimulerend middel dat in energiedrankjes, zoals Red Bull, wordt gebruikt. Het stofje heet officieel Taurocholzuur en komt van nature veel voor bij roofdieren. Bij mensen veroorzaakt het een verhoogde mate van activiteit waardoor vermoeidheid wordt onderdrukt. Enige nadelen aan taurine zijn dat het bij sommige mensen diarree veroorzaakt en dat het een verslavende stof is.
De AeroShot is inmiddels te koop in Frankrijk en de Amerikaanse staten Massachusetts en New York. Een capsules kost € 2,28 (2,99 dollar)
Volgens Edwards is het product veilig, omdat er geen additieven, zoals taurine, zijn toegevoegd om het cafeïne-effect te versterken, zoals bij energiedrankjes wel gangbaar is. Op de verpakking wordt wel aangeraden niet meer dan drie pufjes per dag te nemen.
Edwards heeft zijn vinding inmiddels in de Amerikaanse staten Massachusetts en New York op de markt gebracht en ook in Frankrijk is AeroShot al te koop. Of Aeroshot ook in Nederland verkocht gaat worden, is nog niet duidelijk. Een capsule kost 2,99 dollar (2,28 euro).
Bron: ad.nl
Producten 1 tot 10 van 32 in totaal
- U lees momenteel pagina 1
- Pagina 2
- Pagina 3
- Pagina 4
- Pagina Volgende
- juni 2022
- mei 2022
- april 2022
- maart 2022
- februari 2022
- januari 2022
- december 2021
- oktober 2021
- september 2021
- juni 2021
- mei 2021
- april 2021
- maart 2021
- januari 2021
- december 2020
- November 2020
- september 2020
- augustus 2020
- juli 2020
- juni 2020
- mei 2020
- april 2020
- maart 2020
- februari 2020
- januari 2020
- december 2019
- November 2019
- oktober 2019
- september 2019
- augustus 2019
- juli 2019
- juni 2019
- mei 2019
- april 2019
- maart 2019
- februari 2019
- januari 2019
- december 2018
- November 2018
- oktober 2018
- september 2018
- augustus 2018
- juli 2018
- mei 2018
- april 2018
- maart 2018
- februari 2018
- januari 2018
- december 2017
- November 2017
- oktober 2017
- september 2017
- augustus 2017
- juli 2017
- juni 2017
- mei 2017
- april 2017
- maart 2017
- februari 2017
- januari 2017
- december 2016
- November 2016
- oktober 2016
- september 2016
- augustus 2016
- juli 2016
- mei 2016
- april 2016
- maart 2016
- februari 2016
- december 2015
- November 2015
- oktober 2015
- september 2015
- augustus 2015
- juli 2015
- juni 2015
- mei 2015
- april 2015
- maart 2015
- februari 2015
- januari 2015
- december 2014
- November 2014
- oktober 2014
- september 2014
- augustus 2014
- juli 2014
- juni 2014
- mei 2014
- april 2014
- maart 2014
- februari 2014
- januari 2014
- december 2013
- November 2013
- oktober 2013
- september 2013
- augustus 2013
- juli 2013
- juni 2013
- mei 2013
- april 2013
- maart 2013
- februari 2013
- januari 2013
- december 2012
- November 2012
- oktober 2012
- september 2012
- augustus 2012
- juli 2012
- juni 2012
- mei 2012
- april 2012
- maart 2012
- februari 2012
- januari 2012
- december 2011
- November 2011
- oktober 2011
- september 2011
- augustus 2011
- juli 2011
- juni 2011
- mei 2011
- april 2011
- maart 2011
- februari 2011
- januari 2011
- december 2010
- November 2010
- oktober 2010
- september 2010
- augustus 2010
- juli 2010
- juni 2010